Godkänd Bilverkstad kontra SERMI, vad är viktigast för en verkstad?

Godkänd Bilverkstad kontra SERMI, vad är viktigast för en verkstad?

Frågan om en verkstad ska vara med i Godkänd Bilverkstad (GBV) eller vara SERMI certifierad får jag allt oftare, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Det kanske är naturligt att jag får frågan eftersom jag varit med och arbetat fram GBV samt introducerat SERMI i Sverige, fortsätter Bo Ericsson.

Allt kostar pengar och konkurrensen leder till att fler börjar överväga vad som ”ger mest för pengarna”. Valet är naturligtvis verkstadens och ingen annans, säger Bo Ericsson.

Delar i GBV och SERMI är gemensamma vilket är bra, speciellt för den verkstad som funderar på att välja mellan dessa, då arbetet som lagts ned inte har skett i onödan.

GBV har haft problem med att bli känt i Sverige hos både bilägare och myndigheter. Här har SERMI en fördel eftersom SERMI gäller personbil, lastbil, van, husbil och trailer. Det betyder att flera fordonsägare kommer att se namnet SERMI, då denna certifiering krävs av alla verkstäder som ska arbeta med lås, larm och startegenskaper på en personbil, lastbil, van, husbil och trailer, som man inte är auktoriserad för.

Om verkstaden inte är auktoriserad för märket som ska repareras och reparationer gäller lås, larm och startegenskaper kommer kunden att krävas på legitimation. Är personen som lämnar in fordonet inte registrerad ägare kommer det att krävas fullmakt från registrerad ägare. Med denna förbättring kommer färre diskussioner uppstå om vem som ska betala och vem som har beordrat arbetet när fordonet ska hämtas ut. En annan fördel är att kontroll kommer ske hos Interpol vid inlämningstillfällen, för att säkerställa att fordonet inte är stulet i ett annat EU-land. Fordonsägare som uppsöker verkstäder inom EU kommer även här påminnas om SERMI. Sammantaget tror jag att namnet SERMI har större förutsättningar att bli känt än GBV, men jobbet som har lagts ned är inte bortkastat avsett vad man väljer, säger Bo Ericsson.

Om verkstaden är medlem hos Fordonsjuristen och behöver diskutera frågan om val står vi självklart till förfogande, avslutar Bo Ericsson.

Det är för mycket snack, för lite verkstad och för höga kostnader.

Att driva en verkstad idag med alla kostnader som det medför är tufft. En enskild kostnad är inga problem men många bäckar små blir snart en å, säger Bo Ericsson. Vår utgångspunkt är att det ska vara mera pang för pengarna. Att driva en verkstad eller fordonshandel kräver tillgång till bransch-relaterad information. Man bör vara medveten om vilka avgifter man betalar och vad man får tillbaka.

Ulf Stefansson & Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Fordonsjuristen håller webbinarium om SERMI för kommunverkstäder, konsumentvägledare och Konsumentverket

Fordonsjuristen håller kostnadsfritt webbinarium om SERMI för kommunverkstäder, konsumentvägledare och Konsumentverket. Uppslutningen var bra med 71 deltagare från hela landet när Bo Ericsson och Ulf Stefansson höll ett första webbinarie. Följdfrågorna var många bland annat vilka verkstäder som är SERMI-certifierande, vilka jobb som omfattas, hur en fullmakt och legitimationskontroll ska se ut.