Ulf Stefansson är jurist hos Fordonsjuristen.

Fråga experten

- Vi läste precis på sociala medier om ett inlägg från kontrollföretaget Treffco som bland annat är ackrediterade för SERMI. Det framgick att vi som verkstad kunde anmäla eventuella överträdelser av SERMI till Transportstyrelsen. Vi trodde SERMI redan var reglerat kring vilka typer av reparationer en verkstad som var certifierad kunde få utföra och har därför valt att inte certifiera oss, då vi inte har för avsikt att jobba med stöld- och säkerhetsrelaterad information i fordon.

Trots detta har vi sedan en tid tillbaka stött på ett problem då vi skulle byta automatlådsmodul på ett fordon då detta var sammanlänkat i en gemensam styrenhet med bakluckelåset, vilket gjorde av vi ej kunde koda in bytet av modulen.

Är detta en överträdelse och som i sådana fall kan anmälas till Transportstyrelsen och hur hänger en anmälan ihop med SERMI?

Ulf Stefansson, Fordonsjuristen svarar:

Din fråga är intressant och inte helt lätt att svara på. Min medarbetare på Fordonsjuristen, Bo Ericsson har vid många tillfällen hävdat att flera komponenter än lås-, larm- och startegenskaper kan beröras när fordonstillverkarna en efter en aktiverar sig för SERMI. Han verkar nu få rätt men vilka komponenter som ingår är dock omöjligt att svara på då det ser väldigt olika ut på olika typer av fordon. Den tekniska informationen kring detta kan även vara konfidentiell i enlighet med EU förordning 2018/858 artikel 60.1.

För att en överträdelse ska ha begåtts enligt min tolkning måste fler komponenter/styrenheter (hårdvara och mjukvara) stängts av än vad som är nödvändigt för SERMI av en fordonstillverkare. Att stänga av ett helt fordon är troligen att betrakta som en överträdelse.

I ert fall ligger på bevisbördan på fordonstillverkaren att bevisa att växellådan inte är något som medvetet kopplats samman med stöld- och säkerhetsrelaterade komponenter* såsom ett bakluckelås. Det kan dock finnas tillverkare som har stöldskydd i automatlådan. Fordonstillverkaren ska således följa de krav som finns angivna i 2018/858 artikel 61 och göra informationen lättillgänglig på ett icke-diskriminerande sätt.

Värt att notera är att SERMI inte endast omfattar nya fordon utan även äldre där en sammanblandning av olika komponenter i en och samma styrbox både medvetet och omedvetet kunnat gjorts innan denna förordning trädde i kraft. Eftersom det inte finns några krav i SERMI att urskilja stöld- och säkerhetsrelaterad information från annan information kan det i många fall vara nödvändigt att detta är sammankopplat med andra komponenter, för att förhindra omprogrammering och stöld av ett fordon. Så verkar vara fallet mer ert fordon.

SERMI omfattas bland annat av EU 2018/858 och EU 2021/1244 som är förordningar som reglerar ett fordons typgodkännande. I denna förordning finns också en reglering av marknadskontroll av fordon och ansvarig tillsynsmyndighet för att förordningen efterleves är Transportstyrelsen. Det är alltså Transportstyrelsen som ska genomföra tillsyn av 2018/858 och därmed SERMI på den svenska marknaden. Det är på detta sätt myndigheten blir inkopplad.

* Säkerhetsrelaterad information om reparation och underhåll: den information, den programvara och de funktioner och tjänster som krävs för att reparera och underhålla de anordningar som tillverkaren inkluderar i ett fordon för att förhindra att fordonet blir stulet eller körs iväg och för att göra det möjligt att spåra och hitta fordonet. (EU 2021/1244).