Fordonsjuristen tar en aktiv roll för att minimera svarta däckverkstäder, verkstäder och bilvårdare!

Våra dialoger med Skatteverket över tid och den senaste bilägarundersökningen som genomförts visar att var fjärde bilägare kan tänka sig att välja en svart däckverkstad, verkstad eller bilvårdsföretag. Det är oacceptabelt att detta förekommer och nu kommer Fordonsjuristen att ta en aktiv roll för att minimera denna olagliga verksamhet i fordonsbranschen, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

I samband med starten av Fordonsjuristen genomförs en enkätundersökning och den pekar på att svart verksamhet pågår i stor omfattning. Allmänheten måste förstå vad som sker när de anlitar svart arbetskraft. Den kriminella verksamheten som pågår i parallellsamhället går ut över bland annat trafiksäkerhet, arbetslivet och miljön. Parallellsamhället har stor påverkan på de lagliga verksamheterna och medför att seriösa verkstäder, däckverkstäder och bilvårdsföretag blir utslagna, säger Bo Ericsson.

Det räcker inte bara med att ha dialog med Skatteverket och Arbetsmiljöverket i dessa frågor. Vi i branschen måste också bidra med tips och fakta för att hjälpa myndigheterna.

Om alla seriösa verkstäder, däckverkstäder och bilvårdsföretag över hela Sveriges yta tipsar Skatteverket och Arbetsmiljöverket när det ser oseriös verksamhet kommer det bli svårt att bedriva svart verksamhet. Det här är inte en enskild åtgärd utan det ska pågå 24/7! Vi ska alltid vara observanta och tipsa myndigheterna.

För att underlätta finns tips-länkar på vår hemsida under fliken ”Juridik” till Skatteverket och Arbetsmiljöverket och där kan vem som helst tipsa myndigheterna anonymt. Alternativt kan företag kontakta oss på Fordonsjuristen, så vi kan anmäla ett oseriöst företag, avslutar Bo Ericsson.

Tipsa här

Vi fokuserar på effektiv rådgivning och stöd för de frågor som företagare i fordonsbranschen står inför.

Vi är en helt oberoende branschförening och är inte beroende av kedjor eller generalagenter.

Vi har gedigen erfarenhet från olika delar av branschen och myndigheter, inklusive arbete med Allmänna Reklamationsnämnden och Försäkringsnämnden.

Vi har ett djupt kontaktnät både i Sverige och inom EU.

Vi har juridisk och teknisk kunskap som är ovärderlig för våra medlemmar.