Teis Jaakkonen Nielsen, DSB, Ulf Stefansson, Fordonsjuristen, Kim Koch, DSB & Bo Ericsson, Fordonsjuristen. Foto: Fordonsjuristen.

Fordonsjuristen och Digital Servicebook i nytt samarbete

Fordonsjuristen och Digital Servicebook (DSB) inleder samarbete för att förenkla och skapa trygghet för fordonsägare. Fordonsjuristens juridiska och tekniska kunskaper där Ulf Stefansson och Bo Ericsson är centrala är ovärderlig för oss, säger Kim Koch ägare av DSB. Vårt samarbete sträcker sig många år tillbaka och det vill vi inte förlora. Vi behöver också Fordonsjuristens breda kontaktnät inom EU, säger Kim Koch.

I den digitala serviceboken kan alla servicearbeten lagras oavsett fordonsmärke och årsmodell där tillgången till servicedata är lättillgänglig och helt transparent mot omvärlden. Marknaden för service är sedan länge avreglerad vilket innebär att samtliga verkstäder på den europeiska marknaden har möjlighet att utföra en fackmässig service enligt fordonstillverkarens anvisningar där fordonets nybilsgaranti kvarstår.

En digital servicebok som är öppen och lättillgänglig för samtliga verkstäder leder dessutom till en mer seriös fordonshandel för både konsumenter och fordonshandlare, då fordonets servicehistorik och besiktningshistorik är öppen mot omvärlden, säger Ulf Stefansson jurist på Fordonsjuristen.

I och med det nya samarbetet med Digital Servicebook tar Fordonsjuristen ytterligare steg för att eliminera fusk med mätarställningar och borttappade/manipulerade serviceböcker. Detta skapar tryggare köp, avslutar Bo Ericsson på Fordonsjuristen.