Fordonsjuristen och Biltid ingår samarbete

Bo Ericsson och Ulf Stefansson upptäckte genom dialoger med kontakter inom fordonsbranschen att en ny aktör vid namn Biltid var på väg att etablera sig i Sverige.

Redan under vårt första möte märkte vi att våra tankar och visioner om framtidens fordonsbransch är synkroniserade. Vi delar övertygelsen om att verkstäder och återförsäljare behöver bättre digitala verktyg och större trygghet i sina lokala affärer.

Både Fordonsjuristen och Biltid strävar efter att spela en opartisk roll och har en medlems- respektive ägarstruktur som stöder detta. Vårt gemensamma fokus ligger på verkstäder, att vara lyhörda och anpassa oss efter verkstädernas behov för att öka deras lönsamhet och kundnöjdhet.

Biltid har etablerat samarbeten med stora aktörer och erbjuder branschens mest innovativa verkstadssystem genom www.biltidsystem.se. Där kan ni se alla priser, köpa abonnemang och applikationer, såsom Biltid System och Digital Servicebook, för en enkel digital registrering av arbeten och tillgång till servicehistorik. Om ni behöver tekniska data kan ni enkelt köpa till Autofrontal via Biltid för att få teknisk support eller uppslag via Autodata, Alldata eller Haynes Pro.

Genom vårt samarbete kommer Biltid System att kunna leverera moduler utformade av Fordonsjuristen, vilka inkluderar mallar och instruktioner anpassade efter Verkstadens Reparationsvillkor, lånebilar och SERMI med mera. På ett enkelt sätt säkerställer vi att er verksamhet uppfyller lagar och krav.

För er som önskar juridisk rådgivning genom Fordonsjuristen kan detta nu även erbjudas genom marknadsplatsen www.biltid.se. Medlemskapet i föreningen ingår i Biltid Guld eller kan köpas som tillval för Biltid Blå. Dessa tjänster kan självklart kombineras med andra medlemskap och tillhörigheter, vilket skapar möjligheter för samarbeten med både individuella verksamheter och hela kedjor.

Under de senaste månaderna har Biltid.se kostnadsfritt förmedlat kontakter till verkstadsarbeten med ett uppskattat värde om 250 000 kronor. Det är ett kvitto på att bilägarna är i behov av en marknadsplats där de enkelt kan få kontakt med sin lokala bilverkstad genom verkstadens namn.

Om ni har en egen onlinebokning via er nuvarande systemleverantör och abonnerar på tjänsten Biltid Blå eller Guld kan ni enkelt själva, via en sida där ni administrerar era publika uppgifter, lägga till er webbadress. Detta resulterar i en "Boka direkt"-knapp på ert verkstadskort som leder bilägaren direkt till er och i bästa fall bokning direkt i ert system.

För verkstäder utan onlinebokning sker förmedlingen via e-post, där Biltid inte lägger sig i verkstädernas affärer. Förmedlingen är alltid kostnadsfri, automatiserad och syftar till att Biltid ska tjäna sina pengar genom att sälja system, tekniska data och erbjuda utbildning för att göra branschens lokala aktörer mer lönsamma.

I detta samarbete är vi fem personer involverade: Bo Ericsson och Ulf Stefansson från Fordonsjuristen samt David Sundvall, Fredrik Krokbäck och Tomas Persson från Biltid. Samtliga med 15–40 års erfarenhet inom branschen och gedigen bakgrund inom juridik, utveckling av verksamheter/kedjor, DMS/verkstadssystem och drift av verkstäder.

Vi välkomnar er att kontakta Biltid för att utforska möjligheterna att utveckla ert lokala företag.

Fredrik Krokbäck, fredrik@biltid.se
David Sundvall, david@biltid.se