Bo Ericsson på besök hos Hans Rönnlund, Bosch Car Service i Morjärv. Foto Pia Ericsson.

Fordonsjuristen kräver momsbefrielse på bilreparationer, bilvård och begagnade bildelar

En momsbefrielse som omfattar underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Branschorganisationen Fordonsjuristen vill att momsen tas bort på underhåll och reparation av privatägda personbilar. Huvudsyftet är dels att stödja de bilberoende glesbygdsborna, dels att motverka bilverkstadsdöden som pågår i glesbygd.

– Den föreslagna momsbefrielsen ska avse arbetskostnaden för det nödvändiga bilunderhållet för boende i våra glest befolkade kommuner i första hand men helst i hela Sverige. Naturligtvis ska förutsättningarna för momsen beredas av finansdepartementet och berörda myndigheter som Skatteverket. Det finns många vinnare på vårt förslag. Utöver en lägre bilkostnad får bilberoende medborgare en fackmässig reparation utförd på ett sådant sätt som inte påverkar bilens trafiksäkerhet eller har en negativ inverkan på miljön. För verkstäder på glesbygden är det ett indirekt glesbygdsstöd samtidigt som det motverkar osund konkurrens och svartarbete. Med den förändrade hotbilden är det dessutom viktigt att Sverige även i framtiden har verkstäder över hela Sveriges yta, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Enligt Fordonsjuristens statistik har antalet bilverkstäder minskat i Sverige, från 5209 år 2005 till 4197 i år. Glesbygden har drabbats hårdast.

Det är med momsbefrielse som bilbranschen kan möta den snedvridna konkurrensen med verkstäder och andra aktörer som verkar i parallellsamhället. Sverige har tappat kontrollen över det ständigt växande parallellsamhället. På seriösa bilverkstäder ställs kontinuerligt ökade krav vilket leder till att öka klyftan mellan de seriösa och oseriösa eller svarta verkstäderna. Det sker alldeles för få kontroller av verkstäder, däckverkstäder, bilvårdare med flera som inte har en fast adress eller telefonnummer.

Vid stora handelscentrum dyker det varje vår och höst plötsligt upp ”verkstäder” som skiftar hjul. På sommaren är det sedan dags för de som fyller köldmedium olagligt och till en otroligt låg kostnad. Samtidigt som detta sker ställs det hårda krav på andra verkstäder där kontroller sker regelbundet av Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Polisen med flera.

- Varför ska seriösa verkstäder certifiera sig och bära höga kostnader för utbildning av personal? Varför ska seriösa verkstäder vara tvungna att göra investeringar som leder till högre timpriser mot bilägaren när ”grannen” arbetar svart, struntar i allt vad certifikat heter och arbetar utan att betala lagstadgade miljöavgifter? Fordonsjuristen anser att sanktionsavgifter borde utfärdas till oseriösa aktörer och att dessa ska vara lika höga som när människor lurar staten på pengar.

Arbetslöshetens stiger i Sverige, samtidigt fungerar bilbranschen som ett ”lok som drar många vagnar” och bilhandeln och bilverkstäderna sysselsätter över 40 000 personer över hela Sveriges yta. Idag skapas fyra av fem nya jobb i tjänstesektorn, frågan är om det ska vara vita eller svarta jobb?

Om momsbefrielse införs minskas gapet mellan den seriösa och oseriösa. Staten får tillbaka pengar genom att fler sysselsätts, betalar skatter, moms och miljöavgifter.

Fordonsjuristen vill även momsbefria begagnade bildelar för att möta dagens och morgondagens miljöutmaningar.
Syftet är att skapa förutsättningar för en hållbar och cirkulär ekonomi som också ger konsumentnytta. Både miljön och plånboken skulle gynnas positivt, hur ska det kunna bli bättre, undrar Bo Ericsson.

Fordonsjuristens bedömning är att verkstäder kan bidra till att tredubbla verkstäders användning av likvärdiga begagnade bildelar. På så sätt kan verkstäder spela en roll i bilens hela livscykel – från vagga till grav.

Genom att använda begagnade bildelar i större utsträckning skulle vi kunna skapa sysselsättning också genom att reparera begagnade bildelar, eftersom mycket skrotas i stället för att repareras. I dagsläget är det lite bekymmersamt eftersom bilverkstäder har bättre ekonomiska marginaler för att använda nya delar än begagnade. Ersättningen från försäkringsbolagen för begagnade bildelar borde höjas för att stimulera ökad användning, så det blir ekonomiskt attraktivt för bilverkstäder att använda begagnade delar.

Fördelar med att ta bort moms:

• fler blir sysselsatta i den seriösa branschen
  • motverkar svartjobb
  • färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter
  • fler bilägare har råd att byta ut sin slitna vindruta
  • fler bilägare har råd att köpa sommardäck, i stället för att åka på s k året runt däck på sommaren
  • fler bilägare har råd att rostskydda sina bilar
  • fler bilägare har råd att köpa bilvård
  • leder till att återbruket ökar på bilreparationer
  • skapar förutsättningar för en hållbar och cirkulär ekonomi
  • leder till att verkstäder kan verka över hela landet

Med så många fördelar kvarstår endast frågan, vad väntar Regeringen på?

Fordonsjuristen rekommenderar regeringen att omedelbart att ta bort momsen för bilreparationer, bilvård och begagnade bildelar.