Vi vill ge våra medlemmar ökade juridiska kunskaper genom skräddarsydda utbildningar. Ulf Stefansson & Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Fordonsjuristen hjälper till att öka förståelsen och kunskaperna kring juridiken

- Att antalet ARN anmälningar fortsätter att öka från en redan hög nivå är känt. Som branschförening tar vi nu vårt ansvar för att stoppa denna negativa trend genom att erbjuda en utbildning till alla våra medlemsföretag. Vi vill ge våra medlemmar ökade juridiska kunskaper genom skräddarsydda utbildningar, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Med start den 22 april kommer Fordonsjuristens medlemmar få en kostnadsfri utbildning i Verkstadens reparationsvillkor. Verkstadens reparationsvillkor är en branschöverenskommelse mellan branschen och Konsumentverket som baseras på Konsumenttjänstlagen.

Utbildningen som inte kräver förkunskaper pågår i två timmar online via Teams med start kl 17:00. Tiden har vi valt för inte störa den dagliga verksamheten. Och vi rekommenderar att alla som har kundkontakt är med på utbildningen, säger Bo Ericsson.

Dessutom kommer vi erbjuda de medlemmar som vill utveckla sina juridiska kunskaper ytterligare en utbildning i Praktisk Verkstadsjuridik. Den utbildningen är på fyra timmar och omfattar Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen, d v s vänder sig till både verkstaden och butiken.

Även här rekommenderar vi att flera personer från företaget närvarar eftersom utbildningen sker online via Teams. Första utbildningstillfället sker den 7 maj mellan kl 17:00 och 21:00.

Som medlem i Fordonsjuristen kan medlemmen ringa varje dag utan att det kostar mera och få en snabb kostnadsfri rådgivning i juridiska frågor som berör butik eller en verkstadskund, men självklart är det bra ju fler som har grundläggande kunskaper. Givetvis kan det ibland vara fråga om rådgivning i förebyggande syfte.

Fordonsjuristen erbjuder även utbildningar inom bilhandelsjuridik.

För våra medlemmar ingår det också:

• Obegränsat med support via telefon eller email vid konflikt.
  • Juridiskt stöd och tolkning kring regelverket vid försäljning av bildelar och tillbehör såsom reklamationer, garantier, försäljning mot verkstad och konsument.
  • Konsumentverkets reparationsvillkor.
  • Avtalshjälp och tolkning.
  • Vissa juridiska mallar, som tex vid reklamationshantering av kunders fordon.
  • Övrig rådgivning som berör butikens byggnad och verksamhet, exempelvis hyresavtal, inspektioner från arbetsmiljöverket och miljöförvaltningen.
  • Skräddarsydda fysiska utbildningsinsatser beroende av verksamhetsgren (enligt offert).