Bo Ericsson från Fordonsjuristen föreläste för upphandlare från myndigheter, kommuner och regioner på mässan för Offentliga Affärer.

Fordonsjuristen föreläsare på mässan för Offentliga Affärer

Att få förmånen att föreläsa om vår bransch, svart verksamhet och osund konkurrens inför en stor publik på ca 600 personer med upphandlare från myndigheter, kommuner och regioner, vilka besökte mässan i Nacka strand, det är stort säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Att göra upphandlingar har sina utmaningar och det är inte enkelt att veta var gränserna går ibland. Här kommer SERMI ha en avgörande roll mot allt annat tack vare vandelprövning av ägare och den personal som ska koppla upp sig i fordonet.

SERMI har introducerats eftersom digitaliseringen kräver det men få verkar ha förstått att följden blir att även ekonomiska brott försvåras kraftigt eller i princip blir omöjliga att utföra. Dessutom, om fusk skulle upptäckas blir verkstaden utesluten ur SERMI i 3 år, vilket påverkar verkstadens ekonomi kraftfullt. Att stänga av en verkstad från SERMI går blixtsnabbt efter att beslut är taget, eftersom allt styrs från ett Trust center (datacentral), säger Bo Ericsson.

Under föreläsningen fick jag självklart frågor om det går att jämställa SERMI med Godkänd Bilverkstad, men det är stor skillnad mellan Godkänd Bilverkstad och SERMI. Utöver ovan nämnt (vandelprövning och kontroller) har SERMI digitala kontroller samt två fysiska kontroller som i praktiken sker inom 4,5 år. I Godkänd Bilverkstad som har infört paraplycertifiering, kontrolleras en verkstad i praktiken var 10:e år. Godkänd Bilverkstad omfattar endast personbilar. Det medför att ur ett upphandlarperspektiv är SERMI ensam som det säkra alternativet, dessutom omfattar SERMI lastbilar, vans, skåpbilar, husbilar, trailer och personbilar som de flesta myndigheter, regioner och kommuner äger, vilket är helt oslagbart, säger Bo Ericsson.

Att köpa biltvätt för 100 kr eller hjulskifte för 100 kr, är det seriöst?
Risken finns att någon tror att de har gjort en bra affär när de i själva verket har upphandlat tjänsten från ett oseriöst företag, därför presenterade jag några tjänster med riktprisvärden. Jag berättade även om en myndighet som köpt verkstadstjänster för 645 kr/tim vilket är märkligt då verkstaden går plus minus noll vid 1 200 kr/tim, säger Bo Ericsson.

Jag har gjort upp emot 400 anonyma anmälningar till Skatteverket och Arbetsmiljöverket. När vi har gjort det på uppdrag av branschen har vi byggt upp en bra erfarenhet över vad som kännetecknar svart verksamhet och vad som är vanligt förekommande. Den informationen har upphandlarna nu fått tagit del av, säger Bo Ericsson.

Alla var överens om att det här var starten på ett nytt sätt att arbeta på. Fordonsjuristen kommer stötta med information om branschen, samtidigt är det bara att gratulera SERMI certifierade verkstäder som nu kommer bli mer attraktiva bland upphandlarna tack vare sin SERMI-certifiering. Dessutom har de en stor strategisk fördel, avslutar Bo Ericsson.