Volvo EX90. Foto: Volvo Cars

En massiv omställning väntar oss!

Det skrivs och talas väldigt mycket om omställningen till elbilar, antagligen för att förändringen inverkar på hela samhället och infrastrukturen. Men i det tysta pågår en ännu större omställning än elektrifieringen, nämligen den mot datoriserade bilar, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Med den nya elbilen EX90, som är byggd på en helt ny plattform, går Volvo över till ett mycket mer datoriserat system. Volvo Cars går samma väg som Apple och Tesla när bolaget tar fram framtidens elbilar. Nu tar Volvo sitt stora steg mot bilar som byggs och styrs av mjukvara. Framöver ska en enda plattform användas för alla Volvos elbilar.

Nu är siktet inställt på en helt ny generation av bilar och i det perspektivet är EX90 bara ett steg på vägen. Det blir bara tre elbilar som kommer att byggas på Volvos nya tekniska plattform SPA2. Vid sidan av EX90 blir det den kommande elbilen ES90, som kommer visas upp i mars, och systerföretaget Polestars bil Polestar 3.

Efter det ska alla nya elbilar från Volvo i stället byggas på företagets egen plattform SPA3. Först ut blir EX60 som ska tillverkas i Torslanda och troligen kommer presenteras någon gång under 2026. Går det som Volvo hoppas blir den bilen bolagets nya storsäljare och en direkt efterföljare till XC60. Övergången till SPA3 innebär också att Volvo byter strategi när det gäller de plattformar som används för att bygga bilarna. I dag har bolaget två egna plattformar och två som kommer från, eller åtminstone till stor del utvecklats av Volvos storägare kinesiska Geely. Framöver ska bara plattformen SPA3 gälla, vilken ska klara allt från bilar som är mindre än EX30 till de som är större än EX90.

Enligt Volvo Cars ledning gör företaget över lag en stor omställning i hur de utvecklar nya elbilar. Alla bilar ska tas fram med hjälp av en samling byggklossar, med allt från mekaniska delar till mjukvara och elsystem. Det är samma metod som Apple och andra framgångsrika it-företag använder och betydelsen av att vara SERMI certifierad ökar naturligtvis därmed kraftigt, säger Bo Ericsson.

Volvo kommer enligt uppgift släppa en ny modell per år, målet är att ha åtta grundmodeller där var och en förnyas vart åttonde år. Däremellan kommer varje bil att uppdateras fyra gånger om året genom att ny mjukvara skickas ut.

Därför bör verkstäder fråga sig hur man ska möta den här framtiden, vilken utrustning och vilka verktyg som kommer att krävas, hur man ska få råd att kompetensutveckla personalen och om man har en säker, snabb och fast uppkoppling så att man kan arbeta med bilarna överhuvudtaget. Som jag har skrivit och föreläst om tidigare är det dags att börja fundera på dessa frågor redan nu. Se till att bli SERMI certifierad eftersom det är en förutsättning för att kunna arbeta med moderna fordon, säger Bo Ericsson.

Alltihop påminner om hur Tesla arbetar. Med en stor central dator i bilen och löpande uppdateringar som ger bilen nya funktioner, ungefär på sättet som mobiltelefoner uppdateras kontinuerligt.

Att bilarna datoriseras kan ju låta som en rätt enkel förändring. Men för bilföretagen är det en stor omställning som i praktiken leder till många utmaningar eftersom det är en stor omställning till hur bilar utvecklas. Frågan är hur stor påverkan detta kommer ha på verkstäder, avslutar Bo Ericsson.