Ulf Stefansson & Bo Ericsson, Fordonsjuristen

Det finns många starka skäl att vara medlem i Fordonsjuristen

Behovet av juridisk hjälp inom fordonsbranschen är ett av många skäl till att Fordonsjuristen startades. Fordonsjuristen erbjuder rådgivning och stöd exempelvis om verkstaden/fordonshandlaren blir anmäld till ARN efter att ha hamnat i konflikt med en kund. Det ingår i vår låga medlemsavgift. Ett enda telefonsamtal, sen kan hela medlemsavgiften vara återbetald!

Om ni är medlemmar är ni alltid välkomna att ringa eller mejla oss för att diskutera, det ingår i medlemsavgiften. Ett medlemskap i Fordonsjuristen kan vara er bästa investering!

Ett gott råd, läs hela brevet för att få större förståelse för Fordonsjuristens viktiga arbete.

Fordonsjuristen är fordonsbranschens språkrör i frågor om regler, lagar och övergripande beslut i branschen. Under det senaste decenniet har Bo Ericsson och Ulf Stefansson arbetat fokuserat och ihärdigt med frågor som rör hela branschen. Nu fortsätter vi arbetet i vår opartiska förening Fordonsjuristen.

Exempel på vad Bo Ericsson och Ulf Stefansson arbetar med nu och har arbetat med sedan drygt 10 års tid tillbaka:

• Vi bevakar, påverkar och informerar i viktiga branschfrågor – till exempel gruppundantaget, tillgång till OBD, air to air och liknande frågor.
  • Vi bevakar och informerar om brottslig verksamhet mot verkstäder och varnar om akut brottslighet. Fordonsjuristen gör det tillsammans med Skatteverket, Arbetsmiljöverket med flera myndigheter.
  • Vi ger juridisk utbildning och rådgivning.

• Vi är remissinstans och påverkar utformningen av nya lagar och regler i branschen.
  • Vi tolkar nya lagar och regler och informerar om dem och deras tillämpning.
  • Vi deltar i styrgrupper och referensgrupper hos till exempel statliga verk. Vi för en ständig dialog med statliga myndigheter och verk för att påverka beslut i positiv riktning för verkstäderna.

• Vi arbetar preventivt och informerar om skadeförebyggande åtgärder.
  • Vi bevakar och påverkar samt informerar om SERMI. SERMI är Förordning (EG) nr 692/2008 och Artikel 13. Den handlar om tillgång till fordons OBD och reparations- och underhållsinformation.
  • Bo Ericsson har varit med och tagit fram regler för metan och vätgasfordon i trånga utrymmen (verkstäder).

• Bo Ericsson har arbetat tillsammans med Polisen, Bärgare, Brandkåren, Bildemonterare, utbildningsföretag, RISE och MSB för att ta fram regler och riktlinjer vid olyckor.
  • Bo Ericsson har arbetat fram tillsammans med generalagenter, NEVS, RISE, MRF, MSB och BILS (nu Mobility Sweden) en branschstandard för kompetensbehov vad gäller arbete med elfordon.
  • Fordonsjuristen arbetar nu fram tillsammans med MRF, SBR och Mobility Sweden rekommendationer för hur vi ska kunna hantera skadade elbilar på verkstäder.

• Bo Ericsson och Ulf Stefansson har haft otaliga föreläsningar bl a för: KD, SD, Svea hovrätt, Trafikutskottet, ARN:s beredningsjurister och ordförande från Tingsrätten, Hovrätten och Högsta domstolen, ett stort antal myndigheter och verk, ministrar och statssekreterare, polisen och självklart för medlemmar.
  • Bo Ericsson och Ulf Stefansson har haft 100-tals juridikutbildningar för fordonsverkstäder över hela Sveriges yta.
  • Ulf Stefansson har stöttat över 1 000 företag som har blivit anmälda till ARN.

• Bo Ericsson har medverkat i lokala, regionala och nationella programrådet hos Skolverket.
  • Bo Ericsson och Ulf Stefansson har varit delaktiga under inspirationsdagar, raggat talare och varit moderator.
  • Bo Ericsson och Ulf Stefansson har genomfört juridikutbildningar för bilhandelsföretag.

• Bo Ericsson och Ulf Stefansson har gjort ca 400 anmälningar till Skatteverket och Arbetsmiljöverket av svarta verkstäder, bilvårdare och däckverkstäder.
  • Bo Ericsson arbetar med lobbing sedan många år för att förlänga däcksäsongen.
  • Bo Ericsson har medverkat i ett projekt tillsammans med RISE och Volvo Trucks för att ta fram reglerna ”Finns det risker med elfordon?”.

• Bo Ericsson föreslog och fick Transportstyrelsen att införa besiktning av gastankar och kringutrustning i Författningssamlingen som ligger till grund för fordonsbesiktning. Samt att det numera sitter CNG-märke på gasbussar.
  • Bo Ericsson fick med Regeringens stöd in i SFVF i ARN och mandat att utse ledamöter.
  • Bo Ericsson och Ulf Stefansson arrangerade evenemanget ”Motorbåten” för att utbilda gymnasielärare.

• Bo Ericsson och Ulf Stefansson har stöttat medlemmar i Tingsrätten, Hovrätten och Förvaltningsrätten.
  • Bo Ericsson är ledamot i Försäkringsnämnden (överprövningsnämnd för fem försäkringsbolag) och i plenummöten.
  • Bo Ericsson har 20 års erfarenhet och Ulf Stefansson 13 års erfarenhet från arbete som ledamöter i ARN. De har dessutom deltagit i ARN-tresits och utökad nämnd, i syfte att göra vissa vägledningar i ARN permanenta.

• Ulf Stefansson fick med Konkurrensverket hjälp Tesla att vika ner sig, vad gällde deras nekande till att sälja bildelar till fria verkstäder.
  • Vi bevakar och är aktivt delaktiga i Telematikens utveckling.

Vi tycker att allt detta är viktiga frågor. Om inte Fordonsjuristen tillvaratar och fortsätter att arbeta med dessa frågor, vem ska då göra det?

Det finns starka skäl till att vara ansluten till en branschförening som har både juridiskt och tekniskt kunnande samt lång och bred erfarenhet från branschen. Har ni råd att stå utanför?

Välkommen till Fordonsjuristen!

Bo Ericsson & Ulf Stefansson