Det är för mycket snack, för lite verkstad och för höga kostnader.

Det är för mycket snack, för lite verkstad och för höga kostnader.

Att driva en verkstad idag med alla kostnader som det medför är tufft. En enskild kostnad är inga problem men många bäckar små blir snart en å, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Utgångpunkten för uppstarten av Fordonsjuristen var den enkätundersökning som vi genomförde i september 2023. Den visade att juridisk hjälp till ett valbart men inte för högt pris efterfrågades av verkstäder och fordonshandlare. Medlemsavgiften i Fordonsjuristen är satt på en nivå så att alla verkstäder och fordonshandlare ska ha råd att vara med, oavsett storlek på företaget.

Under 2024 höjer vi inte avgiften utan vi fortsätter med samma låga medlemsavgift, säger Bo Ericsson.

Fordonsjuristens utgångspunkt är att det ska vara mera pang för pengarna. Att driva en verkstad eller fordonshandel kräver tillgång till bransch-relaterad information. Man bör vara medveten om vilka avgifter man betalar idag, samt se till vad man får för pengarna. Hos Fordonsjuristen besitter vi både juridisk och teknisk kunskap, i kombination med ekonomiska kunskaper, säger Bo Ericsson.

Till Fordonsjuristen kan en medlem ringa för att få tips och råd när det gäller ekonomi och juridik.

Inga medlemmar är tvingade att vara med i Fordonsjuristen utan allt sker på frivillig väg. Dessutom är det självklart för oss att om man som medlem inte är nöjd med vårt arbete, kan man lämna föreningen utan flera månaders uppsägningstid. Man tvingas alltså inte att betala många månaders avgift efter en eventuell uppsägning.

När vi kommer till att en verkstad behöver se över sina kostnader är det vettigt att ställa sig frågan om man ska vara med i GBV eller vara en SERMI-certifierad verkstad. Jag räknar med att inom några få år kommer 100 % av verkstäderna i Sverige att vara SERMI-certifierade, säger Bo Ericsson. Det viktigaste en verkstad behöver känna till om de väljer att inte bli SERMI-certifierade, är att det kommer fler system som kräver SERMI-certifiering med tiden, vilket även bekräftas av Henry Petersen på Bosch i Norge.

Som Fordonsjuristen har skrivit tidigare kommer spridningseffekten och kännedomen om SERMI öka bland bilägare. När det gäller GBV är igenkänningsfaktorn låg och den blir inte bättre av att GBV:s hemsida har stora brister, såsom att det inte går att söka efter en GBV-verkstad. Hemsidan har inte fungerat sedan oktober 2023 vilket är bedrövligt, säger Bo Ericsson.

Om en verkstad står inför valet mellan GBV och SERMI är Fordonsjuristens rekommendation att välja SERMI. Självklart utgår vi ifrån att verkstaden helt opartiskt kan och får välja vilka kostnader man är beredd att ta, och förstår var verkstaden får mest pang för pengarna.

Ett enda telefonsamtal, sen kan hela medlemsavgiften vara återbetald. Den opartiska hjälpen finns hos Fordonsjuristen, avslutar Bo Ericsson.