Brottsförebyggande arbete i alla kommuner minimerar svart verksamhet

Arbetet att förhindra och förebygga brott behöver pågå på flera nivåer och av många aktörer i fordonsbranschen. Det vi idag gör – eller inte gör – kommer att spela roll både här och nu och många år framåt, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

Sverige befinner sig i ett allvarligt läge där svart arbete köps av bilägare och det verkar inte finnas några gränser, men nu ökar möjligheten att få bukt med detta.

I somras infördes en ny lagstiftning som reglerar kommuners brottsförebyggande arbete. Kort sagt innebär lagen att alla kommuner ska ha en brottsförebyggare. Brottsförebyggaren ska ta fram lägesbilder, åtgärdsplaner och följa upp resultaten. Här kommer vi från branschen in, säger Bo Ericsson. Om vi i branschen inte anmäler svarta verkstäder, bilvårdare och däckverkstäder under alla veckans dagar, vem ska då göra det?

Avgörande för att kunna förebygga brottslighet på lokal nivå är att kommunerna får fordonsbranschens stöd och hjälp. Om vi anmäler oseriösa däckverkstäder, bilvårdare och verkstäder så underlättar vi kommunernas arbete. Jag och Ulf Stefansson har tipsat Skatteverket och Arbetsmiljöverket under 10 års tid där många anmälningar har kunnat göras tack vare tips från företag i fordonsbranschen.

Nu växlar vi upp vårt arbete på Fordonsjuristen. För att ytterligare underlätta finns tipslänkar på vår hemsida (se nedan). Vi behöver varandra i det här arbetet, så dra er inte för att göra anmälningar direkt till myndigheterna eller tipsa oss på Fordonsjuristen så vi kan göra dem, säger Bo Ericsson.

Alla delar av samhället behöver jobba tillsammans och vi i fordonsbranschen måste tipsa och stödja brottsförebyggare i kommunerna för vi känner till vad som händer på lokal nivå. Nu har vi större möjlighet att långsiktigt förebygga brott, skapa konkurrens på lika villkor och undgå att bli utkonkurrerade av svart verksamhet. Så bygger vi en starkare, tryggare och bättre fordonsbransch, säger Bo Ericsson.