Fordonsjuristen har noggrant gått igenom samtliga kedjors konceptavtal. Foto BDS

BDS bäst i test

Fordonsjuristen har noggrant gått igenom samtliga kedjors konceptavtal för att se om avtalen är skäliga och i enlighet med svensk och europeisk lagstiftning. Fordonsjuristen har också jämfört olika konceptavtal och de krav som ställs, i syfte att kunna bedöma vilket konceptavtal som är bäst för en verkstad. Vi kan konstatera att den kedja som ställer rimliga krav och har de bästa villkoren för verkstäder är BDS. Som god tvåa kommer Bosch Car Service med sitt nylanserade konceptavtal.

- Aldrig tidigare har rimligheten i konceptavtal kontrollerats vad jag vet, så det var verkligen dags för att vi ska kunna råda våra medlemmar. För auktoriserade återförsäljare saknas lagstiftning, i stället tillämpas en blandning av annan lagstiftning, exempelvis avtalslagen, köplagen, agentlagen, konkurrenslagen med flera, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

- När jag arbetade på MRF delade vi ofta upp arbetet med att läsa återförsäljaravtal, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Dåvarande jurist läste det som berörde försäljning och jag läste det som berörde verkstaden och bildelar. Därefter sammanstrålade vi för att gemensamt skriva ned våra åsikter som hjälp till återförsäljarföreningen. Avslutningsvis förhandlade återförsäljarföreningen med sin Generalagent/importör om avtalsvillkoren.

Fordonsjuristen som är en opartisk ideell branschförening är väl lämpade att göra genomgångar av konceptavtal för att se om man ställer rimliga krav. På samma sätt som de auktoriserade verkstäderna får hjälp av sina branschföreningar med genomgång av återförsäljaravtal.

- Vi är förvånade över att en del kedjor bland annat ställer krav på åtkomst till verkstadens kundregister, ska ha förtur till köp av verkstaden vid en eventuell försäljning, kräver att alla inköp ska ske först från kedjan eller villkorar i procent hur stor del av inköpen som ska ske hos kedjan.

Idag är vi glada att vi har skaffat oss kännedom och kunskap om de olika konceptavtalen. Förhoppningen är att det leder till att de kedjor som har konceptavtal med orimliga krav och brister nu utvecklar och förbättrar dessa, avslutar Bo Ericsson.