Ulf Stefansson är jurist hos Fordonsjuristen. Foto: Fordonsjuristen

ARN-praxis kring rostskydd och garanti

Kunden reklamerade sin bil till en för märket auktoriserad återförsäljare då hon upptäckte rost på bakluckan och innanför vänster bakdörr. Enligt återförsäljaren berodde skadorna på att allbilverkstadens rostskyddskontroll inte var korrekt utförd, då verkstaden som utfört rostskyddskontrollen i samband med underhållsservice inte var auktoriserade. Återförsäljaren angav även att om bilen servats hos dem hade kundens rostskador blivit åtgärdade i enlighet med den tolvåriga garantin mot genomrostning.

Kunden riktade sitt krav mot både den auktoriserade verkstaden och allbilverkstaden. Hon yrkade specifikt på att om ARN skulle anse att allbilverkstandens underhållsservice inklusive rostskyddskontroll inte skulle ha varit fackmässigt utfört, att allbilverkstaden skulle ersätta henne för kostnaden för att åtgärda rostskadorna hos den auktoriserade verkstaden. Allbilverkstaden angav i sitt svar till nämnden att det inte är fackmässigt att hoppa över en rostskyddsinspektion i samband med underhållsservice då detta är ett servicemoment som ska utföras i enlighet med serviceprotokollet.

Ulf Stefansson, jurist hos Fordonsjuristen nämner att ARN:s praxis även tidigare varit tydlig med att service som utförs av en fristående allbilsverkstad är likvärdig en service utförd hos en auktoriserad märkesverkstad. Enligt Ulf Stefansson visar återigen denna praxis att en fordonstillverkare inte kan lägga till diverse garantier till nybilsgarantin, och i synnerhet inte som servicepunkter i ordinarie serviceschema, för att sedan hävda att dessa moment måste utföras av verkstäder inom det auktoriserade nätverket.

Det kan aldrig vara okej att försöka runda EU:s gruppundantag för underhållsservice med diverse tilläggsgarantier. Sådana tilläggsgarantier med vertikala och konkurrensbegränsande villkor är absolut inget som ryms inom EU:s gruppundantag för eftermarknaden enligt Ulf Stefansson.

Så som jag ser det, och som allbilverkstaden även påtalat i sitt svar till ARN, så har verkstaden uppfyllt sina skyldigheter och kunden har gjort en underhållsservice i enlighet med fordonstillverkarens anvisningar. Allbilverkstaden har uppfyllt sitt dokumentationskrav för att garantin mot genomrostning ska vara tillämpbar avslutar Ulf Stefansson.

Källa: ARN Änr. 2019–08617