Allt mörkare moln i horisonten för bilhandlare

Allt mörkare moln i horisonten för bilhandlare

Summan av de signaler vi får dagligen tolkar jag som att vi står inför på ett riktigt blodbad med väldigt många förlorare, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

En ny rapport säger att EU måste införa en tull på minst 50% om man vill begränsa importen av elbilar från Kina. Den uppenbara faran för att Kinas överproduktion av elbilar spiller över till Europa är överhängande. EU-kommissionen har en pågående utredning för att klargöra om kinesiska bilar har fått subventioner som snedvrider konkurrensen. Och till hösten väntas besked om strafftullar kommer att införas i EU. I dag är tullarna på 10 procent i EU och det är ingen som pratar om höjningar i nivå med USA. Men vad beslutet än blir väntas Kina svara med motåtgärder.

USA:s chockhöjda Kina-tullar skakar Europas biljättar. Efter beskedet att USA:s importskatter på kinesiska elbilar ska höjas till 100 procent väntas Kina öka sitt intresse för Europa. Den stora frågan är då hur det kommer påverka europeisk bilindustri. Den 4 oktober förra året började EU bevaka bilimporten från Kina med sikte på tullar och skatter – också retroaktivt. Kinas president Xi Jinping var nyligen i Europa för första gången på fem år. EU:s rädsla för att kinesiska tillverkare ska "dumpa" elbilar i Europa är ett av de svåra ämnena som diskuterades.

Bilförsäljningen faller i Europa, framför allt elbilsförsäljningen. Prissänkningar kommer slag i slag och även leasingerbjudanden till allt lägre kostnad.

Kina har idag tillräcklig kapacitet för att tillverka hälften av världens 80 miljoner fordon. År 2030 kan Kinas kapacitet stiga till 75% av världens volym, enligt Global Data. I år kommer Kina att exportera 6 miljoner fordon till mer än 140 länder över hela världen, vilket gör att Kina blir världsledande.

Naturligtvis förstod vi att kinesiska bilar så småningom skulle hitta sin väg in på de globala marknaderna. Men det som gör saker och ting alarmerande är att kinesiska varumärken bara är en del av historien. Nu tävlar globala biltillverkare om att göra Kina till epicentrum även för den globala bilproduktionen.

Summan av dessa signaler talar för – kanske inte krig – men i alla fall ett rejält blodbad med många förlorare, säger Bo Ericsson.

Den uppenbara faran för att överskottsproduktionen i Kina skulle kunna påverka andra marknader, såsom de amerikanska och europeiska, är förstås det som ligger till grund för att USA har för avsikt att skydda den nationella produktionen, och samtidigt skapa restriktioner för andra nationernas produktion.

Övergången till elbilar har förmodligen gått för snabbt: 2017 såldes 28,3 miljoner bilar med förbränningsmotorer i Kina och investeringsviljan var stor. Förra året sjönk försäljningen till 17,7 miljoner och det finns för närvarande ingen vilja att investera i elbilsfabriker. Kapacitetsutnyttjandet i hela branschen under årets första tre månader är 65%.

I Kina finns mer än 100 fabriker med en total kapacitet på närmare 40 miljoner elbilar, dubbelt så många som det finns kunder. Renaults Luca di Meo har uppmanat EU att skapa en stor krigskassa med pengar som kan stödja den europeiska elbilsindustrins konkurrens mot kineserna.

Detta är ett problem. Globala biltillverkare har startat samriskföretag och byggt enorma fabriker i Kina för att sälja till kinesiska konsumenter. Eftersom försäljningen i Kina av icke-kinesiska varumärken nu sjunker snabbt, känner amerikaner och européer att de måste konvertera dessa fabriker för att kunna leverera produkter till marknader över hela världen.

Kina har metodiskt byggt upp ett monopol och dominerar elbilsproduktionen, från gruvdrift till mineralbearbetning och tillverkning av battericeller. Med kontroll över förbränningsmotorer och elbilsproduktionen skulle Kina dominera en stor del av de industriella insatsvaror som behövs.

Tiotusentals arbetstillfällen skulle försvinna. Skatteintäkterna skulle störtdyka. Vi skulle glömma hur man utför arbeten, även de mest grundläggande sakerna. Västvärlden skulle vara extremt sårbar.

Verkar tanken på total kinesisk dominans av biltillverkning extrem? Det är den inte. Tänk på solpaneler, där Kina står för mer än 90% av den globala efterfrågan. Eller varvsindustrin, där Kinas produktion står för mer än hälften av den globala produktionen. Eller produktionen av många av våra hushållsapparater.

Utan tullar skulle bilar tillverkade i Kina kunna översvämma de globala marknaderna och krossa etablerade biltillverkare.

Hur kommer västvärldens politiska ledare att reagera?

Härom veckan som gick fick vi en antydan om situationen när Frankrikes president Macron träffade Kinas ledare Xi Jinping i Paris. President Macron sade att ”Frankrike välkomnar alla industriprojekt. BYD och den kinesiska industrin är mycket välkomna i Frankrike”. Samtidigt sa president Macron att man inte kommer att tolerera import från Kina så mycket längre till.

Det är dags för västvärlden att driva saker och ting i en ny riktning. Utan beslutsamma åtgärder kan framtiden för bilar – och kritiska leveranskedjor – snart bli "hela Kina, hela tiden", avslutar Bo Ericsson.