Ulf Stefansson & Bo Ericsson, Fordonsjuristen hade möte med sina medlemmar inom husbils- och husvagnssektorn.

Stort engagemang och högt i tak

Den 6 mars samlades Fordonsjuristens medlemsföretag inom husvagnsbranschen för att diskutera husbils- och husvagnsföretagens förutsättningar att driva företag. Grunden till mötet var att redovisa en kartläggning av marknaden som Fordonsjuristen gjort, samt att inhämta medlemmarnas input i en ny SWOT-analys.

Det finns fortfarande en hel del kvar att utveckla, bland annat när det gäller branschens avtal som ingen tidigare har granskat. Samtidigt finns det en mängd andra kända frågor att diskutera såsom skäliga garantiersättningar, reservdelstillgång, leveransvillkor etcetera. Ingen har drivit dessa frågor tidigare men inom en snar framtid behöver dessa förändras och förbättras, säger Bo Ericsson.

När det gäller utbildning är alla enade om att det krävs både effektiviseringar och en möjlighet att centralisera och förlägga insatser främst mellan november och februari då branschen har lågsäsong.

Återförsäljare har ofta ett stort lager och tar därmed en ekonomisk risk. För återförsäljare saknas specifik lagstiftning, i stället tillämpas en blandning av annan lagstiftning såsom avtalslagen, köplagen, agentlagen, konkurrenslagen, med flera. Det här gör att det är extra viktigt att upprätta fullständiga skriftliga återförsäljaravtal. Ett avtal måste vara tydligt och innehålla skäliga villkor för bägge parter, säger Ulf Stefansson, jurist på Fordonsjuristen.

Övriga frågeställningar som lyftes upp under mötet berörde bland annat garantier, prisdifferenser, betalningsvillkor, minimikvantiteter, avbeställningar, produktansvar, konkurrens, marknadsföring och uppsägningstid.