När gjorde du senast en körkortskontroll av din personal?

När gjorde du senast en körkortskontroll av din personal?

Vi kunde häromdagen läsa om en person som var anställd som yrkeschaufför i Södertälje kommun och som under många år använt sig av ett falskt körkort. När kontrollerade du körkorten hos din personal senast? Det undrar nu Ulf Stefansson hos Fordonsjuristen.

2017 anställde Södertälje kommun en man som dagligen skulle köra kommunens fordon. Den anställde visade upp ett bulgariskt körkort – som godkändes av cheferna. Några äkthetskontroller av körkortet gjordes aldrig, utan de nöjde sig med att titta på körkortet. Först när den anställde mannen orsakade en olycka med kommunens kranbil tog det stopp – försäkringsbolaget kontrollerade hans körkort mot bulgariska myndigheter och upptäckte att det var falskt. Mannen avskedades. Men det är inte den enda olyckan som mannen varit inblandad i. Tre år innan mannen anställdes hade han orsakat att hans dåvarande chef omkom. Mannen var då anställd på en verkstad och hade följt med chefen på ett ärende. Mannen körde i mycket hög hastighet rakt in i en lastbil på E4 utanför Linköping. Chefen satt på passagerarplats och dog omedelbart.

- På verkstäderna kör vi dagligen våra kunders bilar men få verkstäder kontrollerar om de anställda har körkort och körkortens äkthet. Dessutom bör detta kollas åtminstone varje år. Självklart ska den anställde anmäla till närmaste chef om denna har blivit av med sitt körkort, säger Ulf Stefansson.

- Eftersom jag sitter i Försäkringsnämnden sedan 20 år tillbaka vet vi vilka konsekvenser det blir när en körkortslös anställd krockar med en kunds bil. Här är ett exempel från verkligheten: När företaget gör en anmälan till bilägarens försäkringsbolag blir det avslag på försäkringen eftersom bilföraren saknar giltigt körkort. Då tvingas verkstaden stå för hela kostnaden, säger Bo Ericsson hos Fordonsjuristen.

Det är även av yttersta vikt att kontrollera att kunden har körkort innan vi ger kunden en lånebil. Detta poängterar jag alltid när jag håller juridikutbildningar, avslutar Bo Ericsson.