Elbilar är byggda med ett minimum av rörliga delar och designade för att eliminera behovet av service.

Mobil service som Tesla

Några företag i Sverige har försökt med mobil service på fossildrivna bilar men ingen har lyckats såvitt jag känner till, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. Samtidigt har ingen testat att serva elbilar mobilt i Sverige men det har man i Norge. Tillverkaren Teslas mobila serviceenheter står nu för 25% av servicevolymen i Norge.

I december 2023 servade Teslas 60 mobila serviceenheter 20% av Teslas rullande vagnpark. Efter detta har andelen som använder sig av tjänsten nu vuxit till ca 25%, även om omfattningen varierar något beroende på årstid och väder.

Att kunderna i Norge blir allt nöjdare framgår av undersökningen Autoindex, där Tesla har förbättrat sig från 22:a plats förra året till 10:e plats i år. Tesla är såvitt vi förstår övertygade om att framstegen kommer att fortsätta och lär satsa mer på denna tjänst, säger Bo Ericsson.

Kunder som beställt mobil service meddelas via en APP när serviceteknikern räknar med att besöka dem. Det kommande besöket följs oftast upp med ett telefonsamtal, för att försäkra sig om att kunden faktiskt är tillgänglig och att bilen finns på överenskommen plats.

Medarbetarna inom mobil service på Tesla har specifik utbildning och är enligt erfarenhet utvalda inte bara utifrån hög kompetens som mekaniker, utan också förmågan att kommunicera med alla typer av kunder och förmågan att anpassa sig till olika typer av uppdrag och platser. De påminner om de Personliga servicetekniker (PTS) som jag själv var med och utvecklade under senare delen av 80-talet, säger Bo Ericsson.

Eftersom elbilar är byggda med ett minimum av rörliga delar och designade för att eliminera behovet av service, är det här en naturlig utveckling. Samtidigt är det en möjlighet för den kreativa verkstaden.

Enligt Tesla kan de flesta små serviceuppgifter fixas mobilt och mängden verktyg och delar som behövs är hanterbar att ha med sig i en servicebil. Givetvis är det viktigt att intervjua bilägaren noga så att teknikern kan förbeställa delar för att kunna ta med sig när denne besöker bilägaren.

Jag tror inte det dröjer länge innan vi får se samma utveckling i Sverige, säger Bo Ericsson.