Går det att undvika SERMI?

Går det att undvika SERMI?

– Med tiden kommer vi få se fler system som kräver SERMI-certifiering, säger Henry Petersen på Bosch i Norge. När EU införde stöldskyddsförordningen SERMI hade systemet ursprungligen startdatum den 1 augusti 2023. Som första land inom EU startade Sverige den 1 oktober 2023, medan Danmark, Finland och Norge har fått startdatum den 1 februari 2024.

I kommunikationen kring SERMI i Norge har det vad vi erfar uppstått problem med att SERMI och Secured GateWay blandas ihop bland verkstäderna. Det har alltså uppstått teorier om att ett diagnostiskt verktyg kan räcka för att undvika SERMI-certifiering. Den tekniska chefen för den nordeuropeiska eftermarknaden på Bosch, Henry Petersen säger att det ena utesluter inte det andra.

Bo Ericsson på Fordonsjuristen förklarar det så här:
En dubbelriktad Security Gateway kan jämföras med en brandvägg eftersom den reglerar vilken trafik som kan logga in och ut ur ett nätverk. En jämförelse, för att förklara skillnaden mellan en Security Gateway och en brandvägg, är att visualisera en flygplats. Brandväggen skulle då vara incheckningsdisken där en enkel kontroll utförs, till exempel identitets- och biljettkontroll. En Security Gateway skulle då vara säkerhetskontrollen där du granskas ytterligare och dina väskor tittas igenom, du får genomgå en kroppsvisitation och så vidare.

En brandvägg är en enhet med syftet att skydda ditt nätverk genom att blockera viss trafik från att komma in eller ut. Den övervakar och bestämmer vilka protokoll som är tillåtna och vilka som blockeras baserat på dess konfiguration.

- Jag räknar med att 100 % av verkstäderna i Sverige kommer att vara SERMI-godkända. Det viktigaste en verkstad behöver veta om de väljer att inte bli SERMI-certifierade är att det kommer fler system som kräver SERMI-certifiering med tiden. Jag tror inte att det går att undvika SERMI om man vill finnas kvar som verkstad, säger Bo Ericsson.

Nya datum för implementering när det gäller SERMI är fastställda och den 1 april 2024 skall följande länder ha infört SERMI: Österrike, Belgien, Tyskland, Luxemburg, Nederländerna, Portugal och Spanien. Nästa steg för införande av SERMI är den 1 juni 2024. Då ska Frankrike, Polen och Italien ha infört SERMI.

Som Fordonsjuristen har skrivit tidigare * kommer spridningseffekten bland allmänheten och kännedomen hos våra kunder öka rejält
fr o m 2024. Om en verkstad står inför valet GBV eller SERMI är Fordonsjuristens rekommendation, välj SERMI.

* https://www.mynewsdesk.com/se/fordonsjuristen/pressreleases/godkaend-bilverkstad-kontra-sermi-vad-aer-viktigast-foer-en-verkstad-3282710

Redan 2017 infördes ett krav på att biltillverkare var tvungna att införa Secured GateWay i alla bilar för att undvika cyberattacker. Alla moderna bilar är idag online och Secured GateWay ser till att bilen är digitalt stängd medan du kör. Där Secured GateWay är tänkt att stoppa cyberattacker, ska SERMI förhindra ekonomisk brottslighet. Secured GateWay finns för att säkra upp fordonen mot cyberattacker och för att skydda personuppgifter (GDPR). Nu och i framtiden kan en fullständig diagnos av ett fordon inte utföras utan rätt auktorisation eller certifiering. Obehöriga diagnosverktyg måste godkännas av biltillverkaren för att öppna Secured GateWay.

Man vet inte exakt vilka steg som behöver SERMI-godkännande, det kan bli uppenbart först när verkstaden/teknikern blir varse att de inte kan köpa en reservdel/programvara från tillverkaren. Vad vi erfar, kommer det i princip vara omöjligt att arbeta med en elbil såvida verkstaden och teknikern inte är godkända SERMI. Att vara SERMI certifierad är en förutsättning för framtidens verkstad, avslutar Bo Ericsson.

Läs mer om SERMI på Fordonsjuristens hemsida: HÄR