Fisker Ocean. Foto: Fisker

Fisker Norge begärdes i konkurs förra veckan

Fisker Norge ansökte om konkurs i torsdags förra veckan. Samtidigt värderas bilarna i tillverkarens restlager till högst 150 000 norska kronor. Konkursen i Norge är inte förvånande. Redan i mars var biltillverkaren insolvent och i praktiken konkursmässig, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

I USA är tillverkaren Fisker Inc. under så kallat kapitel 11 konkursskydd. Chapter 11 kallas ofta för en "rekonstruktionskonkurs". Det lämpar sig för företag som vill kunna fortsätta verka men behöver tid att omstrukturera sin ekonomi för att kunna betala sina skulder. En annan fördel med chapter 11 är att det, på kort sikt, stoppar inkassokrav från borgenärer.

Fisker Norge har flera krav riktade mot sig, bland annat 88 inkassoärenden för totalt 290 000 norska kronor och dessutom en tvångsinteckning på 169 000 norska kronor som registrerats från Skatteverket.

Försäljningen har varit låg och endast 409 nya Fisker Oceans har registrerats i Norge sedan lanseringen förra året. När jag kollade fanns det fyra Fisker Oceans till salu på Finn.no men frågan är vem som vågar köpa en Fisker i dagsläget, säger Bo Ericsson.

Den danske bilindustrianalytikern René Tønder varnade professionella bilhandlare för att annonsera begagnade Fiskers redan i början av april. Enligt danska Motor Magasinet har Fiskers advokater uppgett att kvarvarande konkursbo kommer att likvideras när bilarna sålts.

Krav på konkursboet ska anmälas till testamentsexekutor Egil Hatling på advokatbyrån DLA Piper senast den 7 augusti 2024. Det första mötet med konkursförvaltaren kommer att hållas den 6 augusti 2024 kl 12:30 i Follo och Nordre Østfold tingsrätt via telefonmöte, enligt vad vi har fått ta del av avslutar Bo Ericsson.