Foto: Fisker

Fisker är biltillverkaren som delvis går ifrån agentmodellen till återförsäljarmodellen

Alla biltillverkare försöker naturligtvis att hitta sätt att öka försäljningen och nu har Fisker meddelat att direktförsäljningen från tillverkaren till kund inte längre kommer att vara exklusiv. Fiskers fokus kommer inte längre enbart fokusera på agentmodellen utan arbetar med att etablera återförsäljarnätverk i Europa och Norge och förändringen pågår redan. Bakgrunden uppges vara att Fisker producerade runt 10 000 bilar 2023, men att man inte kunde leverera mer än 4 700 av dessa och den trånga sektorn är distributionskanalen.

Tack vare en växande efterfrågan på Fisker Ocean och att man förbereder lanseringen av nya framtida modeller luckrar man nu upp agentmodellen och skapar showrooms och leveranscenter i egen regi. Den här hybridförsäljningsmodellen kommer innebära att Fisker etablerar ett nätverk av 50 återförsäljare i Europa, utöver 50 partnerskap med återförsäljare i USA och Kanada.

Återförsäljarna ska underlätta finansiering och försäkringar samt sköta garantier. Detta innebär att det inte kommer krävas dyra eller tidskrävande investeringar eller ombyggnader av befintliga affärslokaler för de som blir återförsäljare vilket är glädjande. Det ska bli intressant att följa Fiskers resa under 2024, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.