Nedfallande snö och is från verkstadens hustak kan orsaka stora skador

En dyr historia

En kund lämnar in sin dyra bil på en skadeverkstad för att få en skadereparation utförd. Vid detta tillfälle är bilen försäkrad och från försäkringsbolaget har verkstaden fått skadesvar att det är OK att påbörja reparationen.

Under pågående reparation säger bilägaren upp sin försäkring utan att meddela verkstaden. När bilen är färdigreparerad ställs bilen ut på verkstadens parkering vid sidan av verkstadens husvägg.

I Stockholm har det den här vintern snöat och töat i stor omfattning och taket har skottats av och till. Tyvärr hade snöskottningen inte varit tillräckligt bra och omfattande vilket medförde att 100 tals kilo snö, is och vatten ramlade ned från 30 meters höjd på den nyreparerade bilen. Skadorna blev omfattande eftersom bilen hade stort glastak som inte tålde tyngden av all snö och is.

Utöver plåtskadorna och det förstörda glastaket blev bilen dessutom fylld med is, vatten och snö. Att reparera bilen beräknas kosta 179 000 kr och den kostnaden får nu verkstaden stå för helt ensam eftersom försäkring saknas på bilen. Bilens värde är ca 900 000 kr vilket medför att den ska repareras enligt gällande branschpraxis. Avtalet med husägaren medförde inte heller att verkstaden kan räkna med att få ersättning av husägaren.

Tips från Fordonsjuristen
Se till att taket är ordentligt skottat. Ta reda på vem som har ansvar för snöskottning och röjning av taket, vilket bör framgå i hyresavtalet, säger Bo Ericsson.