Foto: Thomas Kummerling, HMC Handmadecars AB

Biltillverkaren HMC Handmadecars AB - medlem i Fordonsjuristen

Att någon startar biltillverkning inom EU är inte vanligt och det är förenat med stora utmaningar. Skälen till detta är att myndigheter i Sverige och inom EU, med tanke på helbilsgodkännande, kräver otaliga tillstånd och tester av bland annat ljud och avgaser innan man kan få tillstånd att tillverka en bil. Då behövs det extra hjälp ur en juridisk synvinkel, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen.

- Fordonsjuristen blev tillfrågade om vi hade den kunskap och det kontaktnät som krävs hos svenska myndigheter och inom EU, för att kunna stödja starten av biltillverkningen efter att man blivit godkänd inom EU. Bred kunskap och lång erfarenhet, efter att ha arbetat många år i fordonsbranschen, och också ett brett kontaktnät inom EU gör att vi kan bistå Thomas, säger Bo Ericsson.

- För HMC Handmadecars AB är behovet särskilt viktigt av en juridiskt kunnig partner inom fordonsbranschen, där teknologi och lagstiftning ständigt utvecklas. Därför är vi stolta över att vara en aktiv medlem av Fordonsjuristen, en förening som representerar en oas av juridisk kunskap och erfarenhet för alla i fordonsindustrin. Det är inte lätt att navigera och bemästra den komplexa juridiska terrängen som präglar vår bransch. För oss på HMC Handmadecars AB är Bo Ericsson ingen främling. Han har länge varit en bekant och respekterad individ inom fordonsindustrin, och hans insatser har inte bara varit ovärderliga för vår verksamhet utan även för hela branschen, säger Thomas Kummerling.

­- Vi behövde någon med förmåga att förstå och tolka fordonslagstiftningen och här har Bosse varit av oskattbart värde för oss. Under våra tidigare år som bilföretag i Stockholm, där Bosse tjänstgjorde som VD för föreningen SFVF, var hans engagemang och expertis alltid tillgänglig för oss när vi behövde den som mest. Bosses och Ulf Stefanssons dedikation till fordonsbranschen är uppenbar, och deras mål att skapa en samlingsplats för juridisk expertis inom området är beundransvärt, fortsätter Thomas Kummerling.

- Som medlem av Fordonsjuristen har HMC Handmadecars AB tillgång till en omfattande skattkista av juridisk kunskap och en stark gemenskap av likasinnade yrkesverksamma inom fordonsbranschen. Detta ger oss förmågan att förbli uppdaterade om de senaste rättsliga förändringarna, hitta lösningar på juridiska frågor och vara bättre rustade att möta de utmaningar som vår bransch står inför. Genom detta partnerskap kommer vi att kunna erbjuda våra kunder och partners en ännu högre nivå av trygghet och förtroende i våra produkter och tjänster, avslutar Thomas Kummerling.