Bo Ericsson menar att vissa förtydliganden krävs vad gäller SERMI. Foto Fordonsjuristen.

Behöver du vara SERMI-certifierad?

Frågan om man behöver vara SERMI-certifierad kommer allt tätare, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. SERMI (Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information) är ett europeiskt kontrollsystem och kräver certifiering. Certifieringen ger tillgång till teknisk information som är nödvändig för att kunna reparera och underhålla en del av fordonets säkerhetssystem, vilket de flesta känner till idag men vissa förtydliganden krävs, säger Bo Ericsson.

Målet med SERMI är bland annat att förhindra konkurrensbegränsning samt att minimera antalet oseriösa aktörer. SERMI kan därför ses som ett Bank-ID för att låsa upp säkerhetsrelaterad information. Företagsägare och de som ska koppla upp sig för att arbeta med det som omfattas av SERMI måste vara certifierade. Tillgång till all teknisk information måste som tidigare köpas från tillverkarna om man inte är auktoriserad för aktuellt märke, men vissa delar av denna information är nu stängda för alla som inte är SERMI-certifierade.

Vilka arbetsoperationer som faller under SERMI-certifierat arbete är en lite knepig fråga. Här är det upp till tillverkarna själva att avgöra. Det finns ingen exakt lista med punkter, eller standardiserade översikter som ger svaret. Det kan vara lite bekymmersamt och det har vi skrivit om tidigare. Tyvärr vilseleddes många av felaktig information (inte från Fordonsjuristen) där man påstod att endast lås, larm och startegenskaper omfattas då man inte förstod hur allt är uppkopplat i ett fordon, säger Bo Ericsson.

Det varierar från tillverkare till tillverkare ända ner på modellnivå vad som omfattas av SERMI, beroende på hur olika funktioner interagerar i fordonet. Därför faller programmering av fönsterhissar under stöldskyddet hos vissa fordon. Hos andra kan exempelvis byte av vindruta innebära kalibrering av en kamera kopplad till bilens stöldskyddssystem. På vissa kan du inte ens byta bromsok utan att vara SERMI-certifierad.

Det är också viktigt att notera att om du redan är auktoriserad för ett varumärke behöver du inte SERMI-certifiering för detta märke. Då får du tillgång till all nödvändig information utan SERMI.

Vårt råd är att man blir SERMI-certifierad, eftersom flera komponenter kommer omfattas av SERMI i framtiden. Alternativet är att fysiskt flytta bilen till en SERMI-certifierad eller auktoriserad verkstad för att få dessa arbeten utförda, men då har du ”gett bort en kund” som kanske aldrig kommer tillbaka, säger Bo Ericsson.