ROLF PETTERSSON BIL AB BLIR NY FORDÅTERFÖRSÄLJARE I SKÖVDE, MARIESTAD OCH FALKÖPING

Göteborg, 1 oktober 2009 - Avtal har träffats med Bilkompaniet AB om förvärv av Fords återförsäljarverksamhet i Skövde, Mariestad och Falköping med tillträde den 1 oktober 2009.

Då Johnny Henningson som drivit Bilkompaniet AB under lång tid nu går i pension, föll det sig naturligt att sälja verksamheten till Fordkollegan Rolf Petterson som driver Rolf Petterson Bil AB i Lidköping och Skara.

I en kommentar säger Rolf Petterson Bils VD Rolf Pettersson:

"När vi fick frågan från Johnny på Bilkompaniet om vi var intresserade av att förvärva deras återförsäljarverksamhet i Skövde, Mariestad och Falköping var svaret - ja. En möjlighet som denna är mycket positiv för Rolf Petterson Bil AB och viktig att ta vara på, då vi nu kommer representera Fords person- och transportbilar i hela Skaraborg.

I Lidköping och Skara där Rolf Pettersson Bil AB finns representerade sedan tidigare har Ford en stabil marknadsandel på dryga 8%. Förhoppningen och målet är att Skövde, Mariestad och Falköping, där Ford idag har en marknadsandel på c:a 4%, inom en treårsperiod vuxit sig till samma nivå som anläggningarna i Lidköping och Skara.

"Med erfarenheten vi har från Fordförsäljningen i Lidköping och Skara, så är jag övertygad om att tillsammans med Ford Sverige kommer vi utveckla verksamheten ytterligare i Skaraborg under de närmaste åren", fortsätter Rolf Petterson.

Anna Müller, Verkställande Direktör på Ford Sverige tillägger i en kommentar:

"Vi har ett långt och framgångsrikt samarbete med Rolf Pettersson Bil AB och vi ser mycket positivt på att de nu utökar sin Fordverksamhet och att Ford därmed stärker sin position i Skaraborg".

Förvärvet kommer i helt rätt tid då Ford har många spännande produkter i pipline samt att marknaden ser en ökad efterfrågan på nya bilar.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder finns att tillgå

på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).