Nya Ford Focus på väg till Fordåterförsäljare i hela Sverige

Nya Ford Focus på väg till Fordåterförsäljare i hela Sverige

• Den första leveransen av 900 nya Ford Focus-bilar har precis lämnat Fords fabrik i tyska Saarlouis.
    • Destinationen är alla svenska Ford återförsäljare där lanseringen sker nu till helgen 9-10 april

Göteborg, 4 April, 2011 – Nu är nya Ford Focus på väg till Fordåterförsäljarnas bilhallar i hela Sverige inför säljstarten av modellen kommande helg den 9-10 april.

Den första sändningen av 900 nya Focusbilar till Sverige lämnade nyligen fabriken i tyska Saarlouis, lagom att anlända till lanseringen.

"Inför Sverigepremiären har vi sett ett enormt intresse för nya Focus", säger Anna Müller, VD för Ford i Sverige. "Det är en riktigt snygg bil som är fullmatad med avancerad teknik till ett mycket attraktivt pris som aktivt citystopp, vilket minskar risken för kollisioner vid låga hastigheter, filkörningsassistans som gör det lättare att hålla placeringen i filen och aktiv parkeringshjälp som gör fickparkeringen till en barnlek".

"Lägg därtill oöverträffade köregenskaper och imponerande låg bränsleförbrukning och vårt nya utbud av EcoBoost-bensinmotorer och avancerade Duratorq-dieselmotorer, så har du en bil som vi anser vara oslagbar inom segmentet och som tilltalar befintliga och nya Fordkunder".

Lanseringen av nya Ford Focus sammanfaller med 40-årsjubileet av Fords anläggning i Saarlouis. Den moderna anläggningen är en av de mest effektiva och produktiva i Europa. Här tillverkas fyr- och femdörrarsvarianter samt kombimodeller av nya Focus.

En bil för hela världen

Nya Focus konstruerades i Europa för att vara en verkligt global bil och den kommer att säljas på 120 marknader över hela världen.

I tillägg till Saarlouis tillverkas modellen för närvarande även i Michigan, USA. Senare i år kommer den även att tillverkas vid Fords anläggning i ryska St. Petersburg.

På sikt kommer modellen att tillverkas i tre världsdelar när produktionen i Asien inleds i början av 2012. Detta kommer att ske i Chongqing, Kina, där en toppmodern anläggning är under uppbyggnad samt i Fords anläggning i Rayong, Thailand.

Samtliga anläggningar kommer att bygga nya Focus med samma tillverkningsprocess, verktyg och teknik. Det garanterar ökade samordningsmöjligheter i produktionen och högre kvalitet.

Priset för nya Ford Focus startar på 181 400 kr för en 5-dörrars 1.6 Flexifuel 120 hk.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök www.media.ford.com eller www.fordmedia.eu

Följ oss på
www.facebook.com/fordofeurope, www.twitter.com/FordEu eller www.youtube.com/fordofeurope

Ford Motor Company är ett världsledande bilföretag med huvudkontor i Dearborn i Michigan. Företaget tillverkar och distribuerar motorfordon i sex världsdelar. Koncernen har cirka 164 000 anställda världen över och runt 70 fabriker. Dess fordon marknadsförs under varumärkena Ford och Lincoln. Finansiella tjänster erbjuds genom Ford Credit. För mer information om Fords produkter, vänligen besök www.fordmotorcompany.com alternativt www.ford.se

Ford Europa har ansvar för produktion, försäljning och service av Ford-fordon i 51 länder och sysselsätter cirka 66 000 personer. Förutom Ford Credit, omfattar Ford Europas verksamhet Ford Customer Service Division och 22 tillverkningsanläggningar, inklusive joint ventures. De första Ford-bilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. I Europa inleddes tillverkningen 1911.