NYA FORD FIESTA EUROPAS MEST SÅLDA BIL I MARS OCH UNDER FÖRSTA KVARTALET 2010

NYA FORD FIESTA EUROPAS MEST SÅLDA BIL I MARS OCH UNDER FÖRSTA KVARTALET 2010

• Enligt siffror från JATO Dynamics var nya, fräcka Ford Fiesta den mest sålda bilen i Europa under mars månad och hela första kvartalet i år.
  • Det såldes 68 630 Fiesta-bilar i Europa förra månaden, vilket är en uppgång på 25,8 procent från mars 2009 och nästan 11 800 fler bilar än närmaste konkurrent (siffror från JATO Dynamics).
  • Mars månads försäljning av Fiesta var den största någonsin för en Ford-modell under en enstaka månad i Europa.
  • Under årets första kvartal såldes 140 496 Fiesta-bilar – 5 400 fler fordon än konkurrenten VW Golf (siffror från JATO Dynamics).
  • Sedan den nya versionen av Ford Fiesta började säljas för ett och ett halvt år sedan har mer än 750 000 exemplar sålts världen över (uppgift från Ford).
  • JATO Dynamics bekräftar att Ford är Europas populäraste bilmärke.

Göteborg, 21 april 2010 – Nya, fräcka Ford Fiesta är nu officiellt Europas mest sålda bil i mars och första kvartalet 2010 enligt siffror från JATO Dynamics*, världsledande leverantör av statistik och information inom fordonsbranschen.

Enligt uppgifterna från JATO Dynamics såldes 68 630 Ford Fiesta-bilar i mars, vilket är en uppgång på 25,8 procent från mars 2009 och nästan 11 800 fler bilar än närmaste konkurrent, Volkswagen Golf.

Enligt siffrorna från JATO såldes 140 496 Fiesta-bilar under årets första kvartal. Det är 5 400 fler exemplar än VW Golf.

”Fiesta drog helt enkelt ifrån VW Golf. Förstaplaceringen beror bland annat på stark marsförsäljning i Storbritannien (+14,7 %) och Italien (+87 %), kommenterar en representant för JATO Dynamics.

Ingvar Sviggum, chef för marknadsföring, försäljning och service på Ford Europa, kommenterar siffrorna: ”Trots det kärva ekonomiska läget gick det väldigt bra för Fiesta förra året. Och i år verkar det faktiskt gå ännu bättre! Mars månads försäljning av Fiesta var den största någonsin för en Ford-modell under en enstaka månad i Europa.”

”Vi är givetvis mycket stolta över framgångarna med nya Ford Fiesta och vi vet att

kunderna älskar den”, säger Sviggum. ”Sedan lanseringen för 18 månader sedan har vi sålt 750 000 exemplar. Det är en prestation oavsett omständigheterna, men om man väger in den globala lågkonjunkturen är det ett fantastiskt resultat. Nu när vi snart sätter igång med lanseringen i Nordamerika är det dags för nästa kapitel i framgångssagan Fiesta.”

Kommentar till redaktörer:

* Siffrorna från JATO Dynamics bygger på data från JATO Consult, företagets välkända konsulttjänst.Uppgifterna avser 27 europeiska länder. Fords siffror bygger i regel på resultatet från de 19 största marknaderna i Europa eller samtliga 51 europeiska marknader. På Fords 19 största marknader i Europa såldes 68 756 Fiesta-bilar under mars och 140 447 stycken under det första kvartalet.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder kan laddas ned på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).