Mattias Ekström ansluter till Ford Performance inför Dakarrallyt 2025

Ford Performance välkomnar den världsberömde rally- och offroadföraren Mattias Ekström, som kommer att ansluta till teamet inför Dakarrallyt 2025 och därmed komplettera föraruppställningen.

Svenske stjärnföraren Mattias Ekström, tvåfaldig DTM-mästare, världsmästare i rallycross och erfaren rallyraid-deltagare, kommer att ansluta sig till Mitch Guthrie Jr, Nani Roma och Carlos Sainz Sr för att köra Ford Raptor T1+ i ett av världens mest krävande motorsportevenemang.

"Att ta in Mattias Ekström i Ford Performance-familjen är ett stort steg framåt för vårt Dakar-program", säger Mark Rushbrook, global chef för Ford Performance. "Mattias tar med sig en stor erfarenhet av rally och offroad, och hans färdigheter bidrar till ett formidabelt team i Ford Raptor T1+. Dakarrallyt är ett test som inte liknar något annat, men vi är trygga i vår uppställning."

– Vi har följt Mattias karriär under en lång tid, från hans DTM-dagar till FIA World Rallycross och nu Dakarrallyt, säger Matthew Wilson, M-Sport. "Han har visat fantastisk fart och förmåga i alla former av motorsport och hans prestationer i offroad-racing har inte varit annorlunda. Vi ser verkligen fram emot att arbeta med honom och hans kartläsare Emil, som båda kommer att bidra med en stor mängd erfarenhet.

Ekströms mångsidiga bakgrund, som sträcker sig över framgångar i rally, banracing och offroad-tävlingar, gör honom till ett perfekt tillskott till Ford Performance Dakar-teamet. Han har bevisat sin kapacitet i rallyräder, inklusive flera framträdanden i Dakarrallyt, och ser nu fram emot att leda anfallet tillsammans med sina lagkamrater i T1-kategorin.

"Att gå med i Ford Dakar-programmet är verkligen spännande för mig", tillägger Mattias Ekström. "Ford och M-Sport har byggt en bil som ser ut, låter och kör fantastiskt och vi har alla en gemensam ambition att vinna Dakarrallyt. Jag har gjort fyra försök i Dakar hittills och nu kan jag säga att jag har tillräckligt med erfarenhet för att kunna sikta mot toppen. Det finns också mycket kunskap och erfarenhet i teamet för att backa upp ambitionen – till att börja med Fords långa motorsportarv, M-Sports beprövade meritlista, mycket imponerande föraruppställning, smarta ingenjörer, tekniker och resten av teamet. Jag ser fram emot den första tävlingstävlingen med Ford Raptor T1+ i Rally du Maroc och senare i Dakarrallyt. Jag är här för att vinna och jag hoppas att vi kommer att ha mycket framgångsrika och fantastiska år framför oss. Jag kommer att göra allt som står i min makt för att det ska hända."

Ford Performance har åtagit sig att visa upp sina offroad-förmågor i rally raidracing och globala tävlingsinsatser via deltagande och segrar i Baja 1000, Tatts-Finke Desert Race och mer. Tillskottet av Mattias Ekström fullbordar en stark föraruppställning för den största utmaningen hittills i Dakar, vilket positionerar Ford för en konkurrenskraftig push i 2025 års lopp med Raptor T1+.

Hedin Motor Company är bolagsnamnet för Ford Sverige och är importör av Ford-produkter i Sverige. Ford säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom fem återförsäljare uppdelade på 63 försäljningsställen. Ford strävar efter att ta en ledande position i Sverige för såväl marknadsandelar för person- och transportbilar som hållbarhet, innovation och elektrifiering. På huvudkontoret i Stockholm arbetar ca 45 anställda. Mer information på www.ford.se.

Ford Motor Company är ett globalt företag med huvudkontor i Dearborn, Michigan. Företaget designar, tillverkar, marknadsför och erbjuder service för Fords bilar, lastbilar, SUV:ar, elektriska fordon och Lincolns lyxfordon. Företaget erbjuder också finansiella tjänster genom Ford Motor Credit Company och strävar efter ledande positioner inom elektrifiering, autonoma fordon och mobilitetslösningar. Ford har cirka 188 000 anställda världen över. För mer information om Ford, bolagets produkter och Ford Motor Credit Company, vänligen besök www.corporate.ford.com.

Hedin HMC Motor Company AB är bolagsnamnet för Ford Sverige som är ett av landets största marknadsbolag i bilbranschen. Ford Sverige tillhandahåller tjänster och produkter för såväl person- som transportbilar och representeras av fem återförsäljare i Sverige utspridda på 60 försäljningsställen och 90 verkstäder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och har ca 45 medarbetare. Mer information på www.ford.se