KUNDER SAMLAS I MADRID FÖR DEN FÖRSTA TESTKÖRNINGEN AV NÄSTA GENERATIONENS FORD FOCUS

• Utvalda deltagare i Ford Focus Global Test Drive får åka till Madrid, Spanien. De är de första kunderna som får testköra nästa generationens Ford Focus. Eventet äger rum den 18–20 februari 2011.
  • Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial (INTA) utanför Madrid blir värdanläggning, och deltagarna får uppleva nya Focus på en mängd olika underlag
  • Deltagarna i Focus Global Test Drive – ett unikt testkörningstillfälle för användare av sociala media – får testa sina färdigheter på den flexibla INTA-anläggningen

Göteborg, 6 dec 2010 – Kunder som vill vara med i Ford Focus Global Test Drivers ska göra sig redo för något extra i Madrid, Spanien.

Ford har valt Instituto Nacional de Técnica Aeroespacial (INTA) nära Madrid som bas för Focus Global Test Drive. INTA är en flygteknikforskningsanläggning, och dess varierade ytbeläggningar gör det till en perfekt plats för dynamiska testkörningar när deltagarna intar rollen som testförare av nya Focus innan den kommer till bilhallarna i April.

"Utifrån det vi lärt oss av Fiesta Movement och andra lanseringar via sociala media har vi valt den här unika platsen för att ge kunder och bloggare en mycket speciell upplevelse", säger Jim Farley, group vice president för Global Marketing, Sales & Service. "Våra gäster får en unik upplevelse bakom ratten på helt nya Focus, och det på en testanläggning i världsklass."

INTA har mer än tio ytbeläggningar som ger deltagarna helt olika körupplevelser.

På tredagarseventet den 18–20 februari 2011 får kunder och bloggare uppleva Ford Focus på ett helt nytt sätt. Varje ny utmaning och ny bana belyser bilens köregenskaper och teknik.  Eventet kommer att vara till nytta också för lokala välgörenhetsorganisationer.

För att få delta i Focus Global Test Drive uppmanas fans i hela världen att skicka in enkla videoansökningar där de förklarar varför de ska få vara med på det unika eventet. Ansökningsprocessen uppmanar blivande testförare att "starta mer än en bil" genom att generera motsvarande 10 000 dollar till en specifik välgörenhetsorganisation som de väljer från kategorierna svält, utbildning eller miljö/hållbarhet.

Mer information om ansökan till Focus Global Test Drive finns nu på fliken "Global Drive" på http://facebook.com/fordfocus.  Deltagarna i Global Test Drive-eventet väljs ut enligt flera kriterier, inklusive innehållet i ansökan, pulsen i deras sociala nätverkande och hur många röster de får.

Alla tjänar på Focus Global Test Drive.  Fords tekniker får snabb återkoppling från intresserade kunder, förarna får titta på den nya bilen innan den börjar säljas, vänner får följa med på en unik åktur och välgörenhetsorganisationerna får in stora, välförtjänta donationer.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder kan laddas ned på Ford Motor Companys webbplats för media (www.fordmedia.eu)