Helt nya Ford Mustang GTD gör debut vid Le Mans

Helt nya Ford Mustang GTD gör debut vid Le Mans och öppnar upp för europeiska beställningar

LE MANS, Frankrike, 12 juni 2024 – Prestanda, överlägsen kapacitet och oöverträffad sofistikering – Ford Mustang GTD Carbon Series1 som debuterar vid denna helgs 24-timmarslopp i Le Mans utmärker sig på alla punkter och levererar både substans och attityd.

Från ett nytt prestandapaket som förbättrar dess förmåga till den förarcentrerade interiören med exponerade kolfiberelement som visar dess banbrytande konstruktion, gör Mustang GTD med sin iögonfallande Chroma Flame-lack, ett djärvt intryck vid sin europeiska debut.

Det största intrycket kommer från Mustang GTD prestandapaket. En nyckelkomponent i jakten på ett varv under 7 minuter på den legendariska Nürburgring Nordschleife. Paketet adderar aerodynamiska detaljer som en större splitter till den främre stötfångaren, underredestrimplan och ett dragreduktionssystem till den bakre vingen. De aktiva aerodynamiska elementen minskar draget i en rak linje utan att offra aerodynamiskt grepp vid kurvtagning. Prestandapaketet inkluderar också ett lättvikts-paket, som tar bort ljuddämpningsmaterial och adderar 20-tums magnesiumhjul, samt en unik främre stötfångare. Och medan prestandapaketet inkluderas i Carbon Series-modellen, finns det även tillgängligt till hela Mustang GTD-serien.

"Många sportbilar utmärker sig på en sak. Men för att en bil ska sätta ett snabbt varv på Nürburgring, måste den vara bra på allt. Kurvtagning, grepp, inbromsning, acceleration, det får inte finnas ett enda område där den inte levererar," säger Mustang GTDs chefsingenjör Greg Goodall. "Från GTDs lättviktskolfiberkaross till de aktiva aerodynamiska elementen i prestandapaketet, har vi lärt oss från motorsport hur man gör Mustang GTD bäst, allt i jakten på ett varv under sju minuter på Nürburgring."

En förares självförtroende är avgörande för bilens prestanda och Mustang GTD skärper förarnas fokus i varje kurva, chikan och raksträcka. Recaro-säten omsluter föraren och kompletterar den nya Mustang GTD-ratten. Le Mans blir första gången som GTDs interiör visas upp för allmänheten.

Den flat-bottnade ratten har en tjock, vadderad krans med premium Dinamica- och kolfiberinlägg och är klädd i läder. Exklusivt för Mustang GTD är knapparna som är placerade på ratten för att justera fjädringens fasthet och avgasläge, så att förarna kan hålla ögonen på vägen medan de finjusterar hur deras Mustang GTD presterar i kurvor och låter vid acceleration.

Två nya fysiska knappar har adderats till panelen framför den roterande växelväljaren för att enkelt komma åt Track Apps-läget och aktivera en framaxellyftfunktion för att undvika hinder på parkeringsplatser och uppfarter.

Förare har också större kontroll över hur den åttaväxlade dubbelkopplingsväxellådan hanterar den kompressormatade 5,2-liters V8 med 800+ hästkrafter, tack vare utmärkande 3D-printade växelväljare i titan. Överdimensionerade och med ett hexagonalt mönster som är både lätt och ger förarens fingrar grepp, är det ännu ett exempel på hur Ford använder sin erfarenhet från motorsporten för att förbättra körupplevelsen. Titanbeklädnad är också tillgänglig på den roterande växelväljaren på mittkonsolen.

"Mustang GTD gör mycket mer än att höja Mustangs prestanda. Den ger en ny, mer fokuserad, premiumkänsla till kupén," säger designchefen Anthony Colard.

Styling som inte ger avkall på något
Mustang GTDs nya Chroma Flame-lack står i centrum vid Le Mans. En av sex standardfärger för Mustang GTD – tillsammans med Polymimetic Gray, Race Red, Shadow Black, Frozen White och Lightning Blue – är den exklusiv för Mustang GTD. Den djupa vinröda nyansen matchar med Carbon Series-detaljerna.

För att framhäva kolfiberkarossen lämnar Carbon Series huven, taket och bakre Tech Deck omålade, medan hjulen (aluminium eller magnesium) får en finish i Magnetite. Karossfärgade eller kontrasterande målade ränder finns tillgängliga, liksom Grabber Blue, Race Red eller svartmålade bromsok.

Mustang GTD tar Mustangs mjukvara till en ny nivå med Unreal Engine-spelteknologi integrerat i SYNC 4-infotainmentsystemet och har nu Mustang GTD-specifik välkomstgrafik på den 13,2-tum stora skärmen och det 12,4-tums konfigurerbara digitala mätarklustret. Var och en av de sex körlägena visar en Mustang GTD, medan ett nytt prestandamätarkluster finns exklusivt för Mustang Performance-versionen. Det placerar växelindikatorn och varvräknaren i centrum, samtidigt som all överflödig information tas bort.

Ansökningar öppnar nu i Europa
Mustang GTDs europeiska debut vid Le Mans sammanfaller med det officiella öppnandet av ansökningsfönstret för den europeiska marknaden. Klockan 13:00 svensk tid den 13 juni kan potentiella Mustang GTD-kunder i Europa besöka TheMustangGTD.com och ansöka om att köpa den mest extrema Mustangen någonsin.