Helelektrisk Explorer vinner prestigefyllda "Red Dot" Design Award

Helelektrisk Explorer vinner prestigefyllda "Red Dot" Design Award

Fords helelektriska Explorer har vunnit det prestigefyllda Red Dot Award som ett erkännande för sin slående exteriördesign och högkvalitativa tekniska funktioner.

Priset delades ut av en internationell jury samtidigt som lanseringen av Explorer nu drar igång nu i Sverige.

"Vi har fokuserat på ett reducerat formspråk med kortfattade grafiska element som tar upp och omtolkar designelement från den amerikanska ikonen Ford Explorer", säger Murat Güler, chefsdesigner för den nya elektriska SUV:n. "Explorer har den bästa interiören som Ford någonsin har byggt i Europa. Den kombinerar en modern, puristisk estetik med oöverträffad funktionalitet.”

Red Dot Award är en av världens mest kända och mest prestigefyllda designtävlingar. Jurymedlemmar från cirka två dussin nationer - inklusive professorer, designers, journalister och andra experter - bedömer oberoende varje inlämnad produkt utifrån många olika kriterier såsom innovationsgrad, funktionalitet, ergonomi, hållbarhet och ekologisk kompatibilitet. År 2024 kommer Red Dot, som är internationellt erkänd som ett stämpel av högkvalitativ produktdesign, att delas ut för 69:e gången.

Nya Explorer omtolkar helt det självsäkra utseendet och den robusta charmen hos Fords ikoniska SUV-sortiment. Medan dess kraftfulla utseende och distinkta identitet återspeglar det amerikanska arvet från offroadlegenden, följer dess flytande, futuristiska och muskulösa linjer de vägledande principerna för aerodynamisk effektivitet.

De svarta A-stolparna gör att taket ser ut att sväva ovanför kupén. Detta skapar ett visirliknande utseende som understryker crossover-modellens livsstil. En omisskännlig linjegrafik, harmoniskt inbäddad i glaset, kännetecknar de särskilt slående designade C-stolparna.

Baktill gynnas det slående utseendet hos nya Explorer av kompakta, dynamiska proportioner. I kombination med den smala bakrutan framhäver bilens bredd. De vertikalt placerade bakljusen med "Light Blade"-signatur framhäver SUV-karaktären.

Den inbjudande interiören kännetecknas av en sportig atmosfär, till vilken cockpitens så kallade wrap-around-effekt särskilt bidrar. Visuellt går instrumentpanelen sömlöst in i dörrpanelerna som om de vore ett enda element. Klassiska utrustningsdetaljer som de extremt tunna luftventilerna dras tillbaka visuellt. Istället kommer modern, framåtblickande teknik i förgrunden – som den skulpturalt formade högtalarpanelen som påminner om en soundbar. Sammantaget imponerar den särskilt inbjudande interiören med sin minimalistiska estetik.

Explorer kommer till en början att erbjudas i Sverige med två drivalternativ: som bakhjulsdriven med en elmotor på 210 kW (286 hk) och i en fyrhjulsdriven version som har två elmotorer på totalt 250 kW (340 hk). Båda modellerna hämtar sin kraft från ett särskilt kraftfullt litiumjonbatteri med nickel-mangan-kobolt-teknik (NMC) som är utformat för längre räckvidder. En "Standard Range"-version med en elmotor på 125 kW (170 hk) förväntas finnas tillgänglig i slutet av året.

Ford erbjuder nya Explorer i Sverige från 489 900 SEK för den bakhjulsdrivna modellen med standardbatteri. Versionerna med ett batteri med utökad räckvidd börjar på 539 900 SEK. Den femsitsiga bilen rullar ut från på Köln Electric Vehicle Center, som Ford har uppgraderat för produktion av helt eldrivna fordon efter en investering på 20 miljarder kronor.