Ford Ranger PHEV är den första i sitt slag i Europa

Ford Pro öppnar upp beställning av Ford Ranger PHEV i Sverige

STOCKHOLM, oktober 4, 2024 – Ford Sverige tillkännager nu priser och öppnar upp för beställningar av helt nya Ranger PHEV, den första laddhybrid-pickupen som lanseras i Europa.

Den nya modellen erbjuder kompromisslös prestanda med maximal dragkapacitet, lastförmåga och terrängegenskaper, samtidigt som den kan köras helt på el. Detta förstärker Ford Pros ledande position inom Europas pickup-segment 1 och utökar det redan omfattande utbudet av elektriska fordon och laddhybrider från Ford Pro.

Ford Double Cab XLT med 2,3-liters PHEV-motor på 280 hk, 10-växlad automatlåda och fyrhjulsdrift kommer att ha ett startpris från 595 200 kr exklusive moms. Produktion inleds under första kvartalet 2025 med leveranser planerade till våren. Tack vare den högeffektiva laddhybriddrivlinan, som sänker både bränsleförbrukning och utsläpp, kan den totala ägandekostnaden (TCO) förbättras med upp till 11% jämfört med motsvarande dieselalternativ.2

Vridmoment på upp till 690 Nm – mer än någon annan serietillverkad Ranger – och en räckvidd på över 45 km gör den senaste Ranger-modellen ännu mer användbar. Ranger PHEV introducerar också Pro Power Onboard till Ranger-serien, vilket gör det möjligt för kunderna att driva verktyg på upp till 6,9 kW direkt från det inbyggda batteriet i stället för att behöva en generator.

"Helt nya Ranger PHEV kombinerar alla de egenskaper som har gjort Ranger till en vinnare – klassledande drag- och lastkapacitet, fyrhjulsdrift för optimal framkomlighet och en robust design för att klara av krävande uppgifter. Samtidigt erbjuder den enastående komfort för hela familjen. Med lägre utsläpp och bränsleförbrukning minskar vägskatten och total ägandekostnad (TCO), vilket ger fördelar för våra företagare. Vi introducerar vår första laddhybrid-pickup i Sverige som ett kraftfullt verktyg för dagens utmaningar, både för arbete i svår terräng och för familjens viktiga uppdrag, med komfort och eldrift som passar framtidens behov," säger John Hurtig, vd för Ford Sverige.

Ranger PHEV kommer att tillverkas i Silverton, Sydafrika, och de första kundleveranserna förväntas ske under våren 2025. Den nya modellen ansluter sig till det befintliga dieseldrivna Ranger-utbudet i Sverige, vilket gör Ranger mer tillgänglig vid varierande kundbehov och lokala utsläppszoner.

Gör jobbet på plats

Den helt nya laddhybrid-drivlinan 3,4 kombinerar Fords 2,3-liters Ford EcoBoost-bensinmotor och 10-växlad automatlåda med en elmotor på 75 kW (102 hk) och ett batteri på 11,8 kWh (netto). Vridmomentet på 690 Nm är det högsta av alla serietillverkade Ranger-bilar någonsin, och med 279 hk producerar laddhybrid-versionen mer effekt 5 än en Ranger 3,0-liters V6-turbodiesel. 3,6

En ny modulär hybridväxellåda integrerar Ranger PHEV:s elmotor i kopplingslådan för att möjliggöra hybridkörning. Batteriet tar mindre än fyra timmaratt ladda med en enfas 16 ampereladdare 7 för att leverera en räckvidd på över 45 km i endast EV-läge.

Ranger PHEV erbjuder samma hårt arbetande prestanda som har generat en uppsjö av diesel- och bensindrivna Ranger fans runt om i världen. Ranger PHEV-förare kommer även fortsättningsvis att kunna lasta upp till ett ton, 8 och bogsera upp till 3 500 kg 9 och samtidigt dra nytta av förtroendet i terräng som levereras av Rangers senaste e-4WD-system, fördelningslåda med valbara drivlägen och bakre differentialspärr. Drivbatteriet är förpackat mellan specialkonstruerade ramskenor.

Elmotorn gör det möjligt för Ranger PHEV att leverera helt elektrisk körförmåga, och förare kan välja när och hur de vill använda eldrift med hjälp av lägena Auto EV, EV Now, EV Later eller EV Charge.

Kunderna kan också dra nytta av elmotorns regenerativa bromsning och extra vridmoment vid bogsering, förflyttning av tyngre laster eller körning i krävande underlag som krypkörning på steniga vägar och i branta sluttningar. Fords ingenjörer har också justerat fjädringsinställningen för optimal komfort och garanterad prestanda med hänsyn till Ranger PHEV:s unika chassi och viktfördelning.

Där det finns tillgängligt kommer Ford Pro Home Charging att göra det möjligt för ägare att schemalägga laddning under billigare avgifter över natten, och Ford förväntar sig att hybriddrivlinan kommer att ge bränslebesparingar jämfört med Rangers V6-dieselmotoralternativ med högre slagvolym.

Ranger PHEV Pro Power Onboard-teknologi stöder kunder som antingen arbetar hårt eller har hobbies genom att ge möjlighet att samtidigt driva strömkrävande verktyg och utrustning på en arbetsplats eller campingplats utan behov av en generator. Systemet erbjuder 2,3 kW som standard, men kunder kan även välja ett alternativ med 6,9 kW som inkluderar två 15 amp-uttag i lastutrymmet, där varje uttag kan leverera 3,45 kW för att möta kraven från mer krävande utrustning.

Precis som alla fordon från Ford Pro backas Ranger PHEV upp av ett omfattande supportpaket med service, laddning, intuitiv programvara och flexibel finansiering för att förenkla ägandet, förbättra produktiviteten och minska driftskostnaderna. Många Ranger-kunder är småföretag med dubbla användningsområden som sätter sina pickuper i arbete under veckan och använder dem på fritiden på helgerna.

Ford Double Cab XLT 2,3T PHEV e4WD 280 hk, 10-växlad automat från 595 200 kr exkl. moms

Ford Double Cab Wildtrak 2,3T PHEV 4WD 280 hk 10-växlad automat från 666 900 kr exkl. moms