Ford Raptor T1+

Ford presenterar nya Ford Raptor T1+: Redo för terrängracing och Rally Dakar

Ford Performance och några av de skickligaste experterna inom terrängracing har utvecklat nya Ford Raptor T1+ – det ultimata inom Raptor-design och prestanda. Målet med satsningen är Rally Dakar, och att slå de bästa på de tuffaste platserna, över hela jorden.

Den extrema pickupen har dragit lärdomar från årets Dakar Rally för att leverera en avancerad fjädringsuppsättning, V8-prestanda och en specialutvecklad design för att på bästa sätt bemästra även den tuffaste terrängen i terrängracing. Raptor T1+ gör sin debut på Goodwood Festival of Speed och har utvecklats i nära samarbete med den mångåriga Ford Performance-partnern M-Sport Ltd.

– Att tävla i ett så krävande lopp som Dakar är en stor uppgift för oss alla på Ford Performance, men vi har aldrig tackat nej till en utmaning. För denna uppgift har vi ingått ett samarbete med de bästa i världen – M-Sport och Red Bull. Vi vill utmana de bästa och bevisa detta på de tuffaste platserna på jorden. Tillsammans med erfarenheten vi har fått från våra bilar i Baja 1000 och Finke Dessert Race, hjälper lärdomarna vi får från Raptor T1+ att göra Raptor ännu bättre för våra kunder, säger Mark Rushbrook, global chef, Ford Performance Motorsports .

För fler bilder, video och information om Fords nyheter på Goodwood Festival of Speed: KLICKA HÄR

– Redan genomfört 10 000 kilometers testning under mycket tuffa förhållanden

Nya Ford Raptor T1+ kommer att köras av fyra team av förare och navigatörer, inklusive rallyförarna Carlos Sainz Sr. med kartläsaren Lucas Cruz, och Nani Roma med kartläsaren Alex Haro. Fler förarlag kommer att tillkännages senare i år.

– Att hjälpa Ford Performance när de är på väg till Dakar med nya Raptor T1+ kommer att bli ett otroligt äventyr. Vi har redan genomfört 10 000 kilometers testning under några av de tuffaste förhållandena som finns och är redo för denna utmaning som börjar med Baja Hungary nästa månad, säger Matt Wilson, M-Sport-direktör och Dakar Team Manager.

Bland de viktigaste egenskaperna hos nya Ford Raptor T1+ är:

• Avancerad fjädring med justerbara Fox bypass-dämpare säkerställer överlägsen körförmåga och hållbarhet under extrema förhållanden.
  • Raptor T1+ kommer med 8,5*17 tums aluminiumfälgar med 37 tums däck. Den har också upp till 350 mm fjärdingslängd.
  • V8-prestanda: Raptor T1+ har en 5,0 liters Coyote-baserad motor som levererar den prestanda och det vridmoment som Raptor T1+ behöver för att klara tuff terräng.
  • Specialbyggd terrängdesign: Bestående av en T45 stålram och karosspaneler i kolfiber kombinerar den extrema rallypickupen funktionalitet med Raptors distinkta utseende, såsom 400 mm markfrigång och en bredd för förbättrad terrängstabilitet. Detta ger både ett tufft utseende och flera prestandafördelar. Ranger Raptor T1+ har en minimivikt på 2 010 kg, en bredd på 2 300 mm och en angreppsvinkel på över 70 grader.

Ford Raptor T1+ kommer att delta i:

2024 Baja Hungary (8-10 augusti), 2024 Rallye du Maroc (4-11 oktober) och Dakar Rally (4-17 januari 2025).

Deltagarna på 2024 Goodwood Festival of Speed kan besöka Ford Performance monter för en närmare titt på Ford Raptor T1+ klockan 11.00. den 12 juli i Ballroom Paddock.