Mustang GT3 och GTD vid Le Mans 24 timmars

Ford Mustang GT3 tar Ford Racing-arvet vidare under Le Mans 24-timmars 2024

LE MANS, Frankrike, 13 juni 2024 – Sextio år efter att Ford släppte lös kraften från Mustang gör den sjunde generationen Mustang ett nytt försök att erövra världens främsta uthållighetsrace – Le Mans 24-timmars.

Racing är en del av Mustangs DNA: bilen gjorde sin framgångsrika tävlingsdebut under Tour de France de Automobile 1964, bara fem månader efter att Ford introducerade bilen för världen. Sedan dess har Fords globala racerbil tävlat i NASCAR, NHRA, IMSA, Australian Supercars och Formula Drift.

"Ford Mustang har tävlat på banor över hela världen i årtionden, och nu är det dags för oss att tävla med vår ikoniska coupé i världens viktigaste tävling", säger Jim Farley, VD för Ford Motor Company. Ford har en rik historia på Le Mans som går tillbaka till det första loppet 1923 och vi är glada över att återvända till den världsscenen i vad som lovar att bli ett av de mest spännande loppen i modern tid.

Även om Mustang har tävlat i Le Mans tidigare – ett deltagande 1967 och ytterligare två 1997 – är 2024 första gången Mustang tävlar i World Endurance Championship-kategorin. Långvariga partners, Multimatic Motorsports och M-Sport arbetar båda med produktionen av Mustang och teamet drivs av det framgångsrika Tysklandsbaserade teamet Proton Competition.

Fords Le Mans-historia inkluderar särskilt Ford GT40, som i slutet av 1960-talet tog sig an – och besegrade – europeiska konkurrenter om hållit tronen i fyra år. Sedan, 2016 – 50 år efter att GT40 vann för första gången – tog sig en pånyttfödd Ford GT högst upp på prispallen i LMGTE Pro-kategorin.

Den utsålda 92:a upplagan av Le Mans – det fjärde loppet under FIA World Endurance Championship-säsongen – äger rum 15-16 juni på Circuit de la Sarthe i Frankrike. Proton Competition kommer att tävla med tre Mustang GT3-bilar bland nästan två dussin andra LMGT3 Le Mans-deltagare.

Proton Competition kommer att behålla sin ordinarie föraruppställning som under FIA World Endurance Cup säsongen i LMGT3-klassen för sina två Mustang GT3: Nr 77 kommer att köras av Ryan Hardwick, Ben Baker och Zacharie Robichon, och nr 88 av Giorgio Roda, Dennis Olsen och Mikkel O. Pedersen. Nummer 44 tillkännagavs förra månaden och kommer att delas mellan Christopher Mies, John Hartshorne och Ben Tuck.

Utanför banan gör Mustang GTD 1 – en gatlegal av Mustang GT3 – sin europeiska debut och kommer att vara höjdpunkten på Maison de Mustang inne i Manufacturer Village.

Maison de Mustang är en zon för fans som erbjuder autografsessioner med förare, möjligheter att köpa merch och en racingsimulatortävling för en chans att vinna Mustang-priser.

Upp till 1 000 fans kan delta i en Paul Swift Precision Driving-upplevelse som passagerare i närliggande Arnage och kan boka detta vid ankomsten till banan.

"Även om Mustang GT3 är höjdpunkten i vår sportbilsracing runt om i världen, är det bara en del av en mycket bredare strategi kring Mustang-racing som inkluderar vår senaste Mustang Challenge-serie samt GT4 och mycket mer", säger Mark Rushbrook, Global Director, Ford Performance Motorsports. "Vi tävlar för att vinna och även för att bygga upp vår Ford Performance-gemenskap, och vår förhoppning är att fansen på Le Mans får lika mycket spänning av upplevelserna utanför banan som de får av att delta i själva loppet. Det här är en spännande tid för våra Mustang-fans."

Se videon om Fords återkomst till Le Mans, "Mustang GT3 Dares to Dream" här:

1 Officiellt homologerade bränsleförbrukning och CO2-utsläpp kommer att publiceras närmare försäljningsdatumet. I enlighet med WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure).

Hedin Motor Company är bolagsnamnet för Ford Sverige och är importör av Ford-produkter i Sverige. Ford säljer person- och transportbilar samt reservdelar genom fem återförsäljare uppdelade på 63 försäljningsställen. Ford strävar efter att ta en ledande position i Sverige för såväl marknadsandelar för person- och transportbilar som hållbarhet, innovation och elektrifiering. På huvudkontoret i Stockholm arbetar ca 45 anställda. Mer information på www.ford.se.

Ford Motor Company är ett globalt företag med huvudkontor i Dearborn, Michigan. Företaget designar, tillverkar, marknadsför och erbjuder service för Fords bilar, lastbilar, SUV:ar, elektriska fordon och Lincolns lyxfordon. Företaget erbjuder också finansiella tjänster genom Ford Motor Credit Company och strävar efter ledande positioner inom elektrifiering, autonoma fordon och mobilitetslösningar. Ford har cirka 188 000 anställda världen över. För mer information om Ford, bolagets produkter och Ford Motor Credit Company, vänligen besök www.corporate.ford.com.