Ford Fiesta är den bäst säljande småbilen i Europa i mars och under första kvartalet 2011

• Ford Fiesta är den bäst säljande småbilen och den näst bäst säljande bilen totalt sett i Europa i mars och under det första kvartalet 2011, enligt siffror från JATO Dynamic
    • Fiesta såldes i 50 534 exemplar i Europa förra månaden, mer än 10 000 bilar fler än dess närmaste konkurrent
    • Försäljningen av Fiesta under första kvartalet var totalt 102 859 exemplar – mer än 8 000 bilar fler än bilen på tredje plats
    • Sedan den senaste generationen Ford Fiesta lanserades i oktober 2008 har fler än 1 350 000 exemplar sålts i hela världen
    • Även i Sverige stärker Fiesta sina positioner ordentligt då den ökar på sin segmentsandel från 7,4% (2010) till 9,2% (2011). Dessutom har volymtillväxten under första kvartalet 2011 gått upp med hela 45%

Göteborg, den 28 april 2011 – Ford Fiesta är återigen den bäst säljande småbilen i mars och under första kvartalet 2011, enligt de senaste siffrorna från JATO Dynamics*, världens ledande leverantör av statistik och information om fordonsbranschen.

Enligt JATO Dynamics såldes 50 534 Ford Fiesta i mars, mer än 10 000 bilar fler än dess närmaste konkurrent i småbilsklassen. Sett till alla bilar var Fiesta den näst bäst säljande bilen i Europa i mars.

Under det första kvartalet 2011 registrerade JATO att 102 859 Ford Fiesta såldes – mer än 8 000 bilar fler än den närmaste konkurrenten.

"Vi är nöjda med Fiestas fortsatta framgångar, inte bara för att det är vår modell med högst försäljningsvolymer i Europa utan också för att den nu tillverkas och säljs i hela världen – till kritikernas förtjusning", säger Roelant de Waard, Ford Europas vice VD för marknadsföring, försäljning och service.

"Och med helt nya Ford Focus och nya C-MAX – som båda precis har lanserats och redan har bra fart i försäljningen – stärker Ford ytterligare sin branschledande produktserie i Europa."

I pressmeddelanden daterade till den 19 april bekräftade både JATO Dynamics och den europeiska bilindustriföreningen ACEA att Ford var Europas näst bäst säljande märke i mars och under det första kvartalet 2011.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök www.media.ford.com eller www.fordmedia.eu

Följ oss på
www.facebook.com/fordofeurope, www.twitter.com/FordEu eller www.youtube.com/fordofeurope

Ford Motor Company är ett världsledande bilföretag med huvudkontor i Dearborn i Michigan. Företaget tillverkar och distribuerar motorfordon i sex världsdelar. Koncernen har cirka 166 000 anställda världen över och runt 70 fabriker. Dess fordon marknadsförs under varumärkena Ford och Lincoln. Finansiella tjänster erbjuds genom Ford Credit. För mer information om Fords produkter, vänligen besök www.fordmotorcompany.com alternativt www.ford.se

Ford Europa har ansvar för produktion, försäljning och service av Ford-fordon i 51 länder och sysselsätter cirka 66 000 personer. Förutom Ford Credit, omfattar Ford Europas verksamhet Ford Customer Service Division och 22 tillverkningsanläggningar, inklusive joint ventures. De första Ford-bilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. I Europa inleddes tillverkningen 1911.