Ford Fiesta ännu en gång Europas mest sålda småbil

Ford Fiesta ännu en gång Europas mest sålda småbil

• Ford Fiesta var den mest sålda småbilen och den näst mest sålda bilen totalt sett i Europa i april och under det första kvartalet 2012 enligt färska siffror från JATO Dynamics.
  • Sammanlagt 25 900 nya Fiesta såldes i Europa förra månaden. Hittills i år har 117 100 Fiesta sålts.
  • Sedan den nya versionen av Ford Fiesta började säljas i oktober 2008 har mer än 1,4 miljoner exemplar sålts världen över *.
  • JATO Dynamics och ACEA bekräftar att Ford var det näst mest sålda bilmärket i Europa i april månad och under det senaste året räknat från april.

Göteborg, 28 maj 2012 – Ford Fiesta var den mest sålda småbilen Europa i april och under det första kvartalet 2012 enligt de senaste siffrorna från JATO Dynamics*, världens ledande leverantör av statistik och information om fordonsbranschen.

Enligt JATO Dynamics såldes 25 900 Ford Fiesta i april och 117 100 under de senaste 12 månaderna, vilket är mer än 5 000 bilar fler än den närmaste konkurrenten i småbilsklassen. Fiesta var den näst mest sålda bilen oavsett klass i Europa i april och de senaste 12 månaderna. Fiesta är också Fords mest sålda modell.

”Tre år har gått sedan lanseringen och Ford Fiesta fortsätter att vinna nya kunder”, säger Roelant de Waard, chef för marknadsföring, försäljning och service på Ford Europa. ”Det är en fantastisk liten bil. Den slående designen håller fortfarande, den är kul att köra och kvalitet och bränsleeffektivitet är i toppklass.”

I pressmeddelanden daterade den 22 respektive 16 maj bekräftade både JATO Dynamics och den europeiska bilindustriföreningen ACEA att Ford var Europas näst mest sålda märke i april och under det första kvartalet 2012.

Kommentar till redaktörer:

* JATO Dynamics siffror bygger på data från JATO Consult, företagets välkända konsulttjänst.  Uppgifterna avser 27 europeiska länder. Mer information finns på www.jato.com. Fords siffror bygger i regel på resultatet från de 19 största marknaderna i Europa eller samtliga 51 europeiska marknader.  På Fords 19 största marknader i Europa såldes 25 700 Fiesta-bilar under april och 115 800 under det första kvartalet i år. Sedan lanseringen i oktober 2008 har sammanlagt 1 385 500 Fiesta sålts.

För pressmeddelanden, tillhörande material och högupplösta bilder och video, besök

www.fordmedia.eu alt. www.media.ford.com

Följ oss på www.facebook.com/fordsverige,
www.twitter.com/FordEu eller www.youtube.com/fordofeurope