FORD EUROPA FÅR DET PRESTIGEFULLA LOGISTIK PRISET ”GREEN SUPPLY CHAIN”

FORD EUROPA FÅR DET PRESTIGEFULLA LOGISTIK PRISET ”GREEN SUPPLY CHAIN”

Göteborg, 16 juni, 2009 - Ford Europas åtgärder för att reducera koldioxidutsläppen från sina fordonstransporter har belönats med en prestigefylld utmärkelse.

Ford Europa fick den åtråvärda Green Supply Chain-utmärkelsen 2009 (http://www.supplychainawards.com/index.asp) i konkurrens med tre andra bolag som var kvar i slutomgången.

Priset delades ut vid European Supply Chain and Logistics Summit i Düsseldorf. Konferensen, som anordnas av Londonsbaserade World Trade Group, var den elfte i ordningen.

Domarna hyllade Ford Europa för ett enastående arbete med planering och utförande av en miljövänlig försörjningskedja. Här ingår efterlevnad av miljöregler, minimering av avfallet från försörjningskedjan och en övergripande användning av "gröna" metoder längs hela kedjan.

"Vi är mycket glada över att ha fått den här utmärkelsen. Det innebär ett erkännande för Ford Europas strategiska vision att ständigt förbättra sitt CO2-avtryck, och att göra det under produkternas hela livscykel. Som ett led i arbetet har vi ökat användningen av sjö- och flodtransporter för både fordon och komponenter", säger Bert Bong, chef för fordonsplanering & logistik, Ford Europa, när han tar emot utmärkelsen.

Förra året utgjorde Ford Europas sjö- och flodtransporter 64 procent av de totala transporterna av färdiga fordon, vilket innebar en rejäl minskning av vägtransporterna.

"Vår vision om motorvägar till sjöss minskar trafikstockningarna och miljöföroreningarna samtidigt som vi kan leva upp till kundernas kostnadsförväntningar på ett effektivt sätt", tillägger Bert Bong. Vatten spelar en mycket viktig roll inom logistiken för färdiga Ford-bilar. På floden Rhen går pråmar från monteringsfabriken Ford-Niehl i Köln i Tyskland till Antwerpen i Belgien och till hamnar längre bort.

Dessutom avgår dagliga transporter tvärsöver kanalen mellan Vlissingen i Nederländerna och Dagenham i England. Det finns även en reguljär transportförbindelse mellan Tyskland och St. Petersburg i Ryssland, där Ford har en högteknologisk anläggning för fordonstillverkning. Det är inte bara färdiga bilar som transporteras vattenvägen. Varje månad skeppar Ford Europa tusentals ton komponenter via sjötransporter. För att ytterligare minska miljöförstöringen går Ford även över från väg- till järnvägstransporter, vilket bidrar till att minska koldioxidutsläppen avsevärt och sänker drivmedelskostnaderna.

Ett annat grepp är att använda väggående släp som kan lyftas fysiskt av och på specialdesignade järnvägsvagnar. Den metoden används bland annat för transporter från leverantörer i Italien till Fords anläggning i Genk i Belgien. En liknande process används för Genks leverantörer i Skandinavien.

Åtgärderna är ett tydligt tecken på Fords fortsatta strävanden att minska sin miljöpåverkan från logistiklösningarna i Europa till ett minimum.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder finns att tillgå

på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).