Ford BlueCruise handsfree-körteknik nu tillgänglig i Sverige

Ford BlueCruise handsfree-körteknik nu tillgänglig i Sverige

• Ford BlueCruise är godkänd av Europeiska kommissionen för användning i 15 europeiska länder, inklusive Sverige. Systemet kan användas på mer än 133 000 kilometer motorväg
  • Det avancerade "hands-off, eyes-on" förarassistanssystemet på nivå 2 är nu det mest tillgängliga nivå 2-systemet som har godkänts av tillsynsmyndigheter
  • Det finns mer än 420 000 BlueCruise-utrustade Ford- och Lincoln-bilar på vägarna globalt

Ford BlueCruise1 handsfree-körteknik kan nu användas och avnjutas i totalt 15 europeiska länder, efter godkännande av Europeiska kommissionen.2 Detta ger tillgång till mer än 133 000 kilometer av utvalda motorvägar över hela Europa, så kallade Blue Zones, vilket gör det möjligt för kunder att ta en bilresa genom flera länder. Till exempel kan en kund använda BlueCruise i sex länder och resa från Sverige ner till Italien, täcka nästan 3 000 kilometer och spendera 25+ timmar i handsfree-läge.

Det avancerade förarassistanssystemet på nivå 2 är nu också det mest användbara systemet i sitt slag i Europa. Med BlueCruise tillgängligt och godkänt för kunder att köpa till alla nya Mustang Mach-E-bilar som säljs i totalt 20 länder globalt. Dessutom kommer nuvarande ägare med Mustang Mach-E av tidigare modellår i utvalda länder att kunna få en mjukvaruuppdatering i framtiden för att aktivera BlueCruise.3

2023 var BlueCruise det första systemet i sitt slag att få ett godkännande när det lanserades i Storbritannien och blev det första avancerade förarassistanssystemet som levererade riktig handsfree-körning i motorvägshastigheter i Europa. I Spanien var Ford också den första biltillverkaren som gav kunderna möjlighet att köra handsfree på motorvägen.

"Vi tror att BlueCruise kan göra motorvägskörning enklare och roligare oavsett om du befinner dig i stop-and-go-trafik eller på en lång bilresa, och med den här nya beslutet kommer det att göra det möjligt för oss att erbjuda ännu fler kunder tillgång till BlueCruise över hela Europa", säger Ashley Lambrix, chef för BlueCruise, Ford Motor Company. "Att utöka tillgängligheten av Blue Zones bortom Storbritannien, Tyskland och Spanien är också en stor milstolpe för oss, vilket gör det möjligt för kunder att använda BlueCruise för en bilresa i flera länder."

När BlueCruise är aktiverat styr systemet styrning, acceleration, bromsning, körfältspositionering och säkra avstånd till framförvarande fordon genom att övervaka vägmarkeringar, hastighetsskyltar och föränderliga trafikförhållanden, från motorvägshastigheter ända ner till ett fullständigt stopp i trafikstockningar. Förare som använder BlueCruise i Blue Zones kan köra med händerna borta från ratten så länge de fortsätter att vara uppmärksamma på vägen framför sig.

För att se till att föraren håller ögonen på vägen när händerna är borta från ratten övervakar en kamera som är riktad mot föraren som är placerad under instrumenthuset, förarens blick och huvudposition – även när de bär solglasögon.

Kunder kan ta del av en 90-dagars gratis provperiod för att uppleva hur BlueCruise kan göra deras långa körningar eller stop-and-go-trafik roligare och mindre stressande. Efter den kostnadsfria provperioden kan kunderna aktivera ett helårs- eller månadsprenumeration, som de kan avbryta eller förnya när som helst. Denna månatliga prenumerationsmodell gör det enkelt att aktivera BlueCruise vid en tidpunkt som passar deras körplaner.

Det finns mer än 420 000 BlueCruise-utrustade fordon på vägarna globalt i Ford- och Lincoln-fordon. Mer än 342 miljoner handsfree-kilometer har körts med BlueCruise globalt, totalt mer än 3,1 miljoner timmars körtid.4

För mer information besök Ford BlueCruise: Hands Free Teknologi

1 Finns i utvalda länder på utvalda Mustang Mach-E-modeller, för mer info se https://ford.se/tjanster/fordpass/abonnemang Förarens ögon måste vara fästa på vägen framför för att möjliggöra användning av BlueCruise handsfree-körning. Det ersätter inte säker körning.

2 Beroende på om myndigheterna antar det på varje marknad.

3 2021-2022 MY Mustang Mach-E-fordon utrustade med Tech Pack eller Tech Pack+ kommer att få BlueCruise-programvaran via en framtida mjukvaruuppdatering. MY23 -MY23.75 Mustang Mach-E-fordon i Europa har BlueCruise-hårdvara installerad i fabriken men kommer att kräva en framtida Over the Air-uppdatering för att installera den senaste programvaran, för närvarande exklusive Frankrike, Grekland och Italien där BlueCruise endast är tillgängligt på nyinköpta Mustang Mach-E-fordon. MY24 Mustang Mach-E fordon i Europa har BlueCruise som standard.

4 Mätvärdena är korrekta från och med juli 2024.