Ford E-Transit 420 möjliggör för företagare att ställa om till elektriskt

Efter regeringens beslut: Ford E-Transit 420 möjliggör för företagare att ställa om till elektriskt

STOCKHOLM, 1 juli 2023– Idag öppnar Transportstyrelsen för ansökningar till försöksverksamheten som ger förare med B-körkort möjlighet att köra tyngre lastbilar med en totalvikt upp till 4 250 kg och som drivs av alternativa bränslen. Detta innebär att Ford-kunder nu i större uträckning kan implementera i sin verksamhet Europas mest sålda helelektriska transportbil,1 Ford E-Transit, som har en totalvikt på upp till 4,25 ton och en lastförmåga på upp till 2 ton. 4

I juni 2023 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att skapa förutsättningar för en försöksverksamhet där företag, myndigheter och andra organisationer kan ansöka om undantag för vissa körkortsregler. Transportstyrelsen presenterade sitt förslag 3 mars 2024 och initiativet syftar till att avhjälpa bristen på förare med C-körkort och skynda på den gröna omställningen av transportsektorn. Försöksverksamheten gör det möjligt att köra lastbilar med en totalvikt mellan 3 500 och 4 250 kilo på B-behörighet, förutsatt att lastbilen drivs med alternativa bränslen och inte har släp. För att delta krävs att föraren har haft B-körkort i minst två år.

John Hurtig, VD på Ford Sverige, kommenterar: “Med den nya försöksverksamheten och våra uppgraderade modeller kan våra kunder nu enklare ställa om till elektriska fordon och bidra till en grönare transportsektor. Vi presenterar även nya leasingerbjudanden med 12 månaders bindningstid för företag som befinner sig i en uppstart eller omställningsfas och söker ett flexibelt upplägg.”

Europas mest populära transportbil i sitt segment

Ford E-Transit är ledande inom Fords elektriska transportbilssortiment och erbjuder kraftfull prestanda och pålitlighet för företag som vill investera i elektrifierade transportlösningar utan lokala utsläpp. E-Transit-modellutbudet inkluderar olika elektrifierade konfigurationer som skåp med lastkapacitet upp till 15,1 m3, chassi och persontransportalternativ i L3 och L4 längder, samt batterikonfigurationer för både standard och utökad räckvidd. E-Transit med utökad räckvidd har en räckvidd på upp till 402 km2 och en batterikapacitet på 89 kWh.

Laddningsprestandan inkluderar en maximal AC-laddningskapacitet på 22 kW, vilket innebär att en full laddning över natten tar under sex timmar. DC-snabbladdningskapaciteten uppgår till 180 kW, vilket gör att en 10-minuters laddning kan ge upp till 116 km körräckvidd och en 10-80 procents laddning tar cirka 28 minuter. 3

Med Pro Power Onboard finns 2,3 kW uteffekt tillgänglig från bilbatteriet för att driva verktyg, utrustning och ombyggnationer. E-Transit kommer med ett generöst utbud av uppkopplade funktioner och Ford Power-Up trådlösa uppdateringar, stödda av 5G-modem. Ny programvara förenklar eftermarknadskonfigurationer och automatiserar repetitiva uppgifter för förare som ofta gör upp till 150 leveranser per dag.

“Som Europas ledande aktör inom försäljning av kommersiella transportbilar för åttonde året i rad, söker vi ständigt nya möjligheter att öka våra kunders produktivitet,” säger Hurtig. “Vi arbetar nära våra kunder för att förstå deras utmaningar och skapa nya lösningar tillsammans. Dessa nya innovationer förbättrar Transits digitala funktioner, hårdvara och stödsystem för att leverera en ny nivå av produktivitet för våra kunder.”

För att hjälpa kunder inom alla yrkesområden att dra nytta av de produktivitetsfördelar som uppkopplade transportbilar erbjuder, fortsätter Ford Pro att expandera de digitala kapaciteterna för E-Transit. Modellår 2024 erbjuder:
  • SYNC 4 kommunikations- och informationssystem, stöds av en 12-tums centralt monterad pekskärm och 8-tums digital instrumentpanel för en förarcentrerad, intuitiv hytt, med Connected Navigation för realtidsinformation om trafik.
  • Fords senaste 5G-modem som ger supersnabb anslutning till Transits smarta teknologier med Ford Power-Up trådlösa uppdateringar.
  • Delivery Assist-teknologi, tillgänglig på E-Transit, skåp med lång hjulbas och Transit modeller med automatväxel, som automatiserar repetitiva säkerhetsuppgifter och sparar upp till 20 sekunder per leverans.
  • Ford Pro Upfit Integration System, som låter förare styra eftermonterad utrustning via digitala knappar på pekskärmen och kopplar till Ford Pro-programvarupaket för fjärrövervakning.
  • En omfattande uppsättning avancerade förarassistanssystem för förar- och lastsäkerhet kommer som standard för 2024 på Transit.

Dessutom omfattas både standardversionen och E-Transit-modeller med utökad räckvidd från och med 2024 årsmodell av ett nytt serviceintervall på två år/obegränsad sträcka, för att hjälpa till att minska servicekostnaderna för företagens ägande. Detta är en stor uppgradering jämfört mot det nuvarande intervallet på ett år/obegränsad sträcka.

Ett nytt leasingupplägg

För att möjliggöra för fler företag som söker flexibilitet och befinner sig i en uppstart eller omställningsperiod, öppnar Ford nu för 12 månaders operationell leasing med garanterat restvärde, som komplement till de tidigare perioderna 24 och 36 månader. Ford Business Lease gör det enkelt att ha företagsbil med en månadskostnad, samlingsfaktura, webbportal och förarapp som minimerar administrationen. Alla bilrelaterade kostnader samlas på en faktura. Webportalen ger översikt över vagnparken och appen underlättar körjournalshantering. Restvärdet är garanterat och service, försäkring, vinterhjul, däckskifte och däckförvaring ingår, vilket ger tydliga månadskostnader över tid.

Läs mer om Ford Business Lease här: Ford Business Lease

Länk: Transportstyrelsen

###

1 2023 helårssiffror från S&P Global, tidigare IHS Markit Insight. Österrike, Belgien, Storbritannien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Rumänien, Sverige, Schweiz, Tyskland.

2 Baserat på full laddning av E-Transit med möjlighet till utökad räckvidd. Beräknad räckvidd med hjälp av Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Siffrorna som visas är avsedda för jämförbarhet och bör endast jämföras med andra fordon som testats enligt samma tekniska procedurer. Den faktiska räckvidden varierar beroende på faktorer som temperatur, körbeteende, ruttprofil, fordonsunderhåll, litiumjonbatteriets ålder och skick. Den deklarerade WLTP-bränsle-/energiförbrukningen, CO2-utsläpp och elektrisk räckvidd bestäms enligt de tekniska kraven och specifikationerna i de europeiska förordningarna (EC) 715/2007 och (EU) 2017/1151 med senast ändrade ändringar. De tillämpade standardtestprocedurerna möjliggör jämförelser mellan olika fordonstyper och olika tillverkare.

3 Angivna siffror är baserade på E-Transit med möjlighet till utökad räckvidd. Faktiska laddningstider och laddningshastigheter kommer att variera beroende på vilken typ av hem eller offentlig laddningsstation som används, såväl som andra faktorer (inklusive väder, omgivningstemperatur, körbeteende, körprofil, fordonets skick, litiumjonbatteriets ålder, skick och temperatur).

4 Max nyttolast varierar och baseras på tillbehör och fordonskonfiguration. Se etiketten på dörrkarmen för lastkapacitet för ett specifikt fordon. Last- och lastkapacitet begränsad av vikt och viktfördelning.