Textilgolv som väver in hållbarhet

Textilgolv som väver in hållbarhet

Forbo Flooring Systems har som mål att skapa hållbara och hälsosamma inomhusmiljöer. Man vill bidra till att skapa koldioxidneutrala byggnader. Sedan några år tillbaka har företaget värdens mest CO2-neutrala golv i form av linoleumgolv. Nu presenterar Forbo Flooring Systems textilgolvet Tessera Create Space 1 med ett nytt lågt CO2-värde.

Tessera Create Space 1

Nya Tessera Create Space 1 är textilgolvet som väver in hållbarhet med design. 100 procent infärgat och återanvänt ECONYL®-garn och 77 procent återvunnet material gör golvet skonsamt för miljö.

- Det är verkligen roligt att presentera ett textilt golv med riktigt låg klimatpåverkan. Speciellt nu när nya lagen är på gång som ändrar tidigare anvisning att man bör beakta lägsta klimatpåverkan, till att man ska beakta lägsta möjliga klimatpåverkan vid byggnation hållbar upphandling, säger Johan Björling, hållbarhets- och teknisk chef, Forbo Flooring Systems.

Den senaste miljövarudeklaration (EPD) visar att Tessera Create Space 1 har 0,836 kg CO2-utsläpp under tillverkningsprocessen som innefattar råmaterial, transporter och tillverkning (A1-3 Cradle-to-Gate). Alla plattor tillverkas med förnyelsebar el och biogas.

Genom en unik sammansättning av ECONYL®-garn är Tessera Create Space 1 slittålig, skön att gå på och ljuddämpande.