Det finns en Sphera för alla offentliga rum

Det finns en Sphera för alla behov

Det är inte konstigt att Sphera homogena vinylgolv är populära i offentliga rum. Eftersom mattan är smidig att sköta och tål tung trafik är den som klippt och skuren att förgylla rum i butiker, sjukhus, klassrum och fritidsanläggningar.

Matcha och mixa

Guida, led, styr, dela in ytor och rum via mönster, strukturer och färger. Kombinera Sphera med Forbos andra golvlösningar.

Kollektionerna är färgavstämda med exempelvis världens mest co2-neutrala golv Marmoleum.

Slit och släp

Sphera skyddas av SMART-topp - betyder det att Sphera är smart? Nej, men mycket motståndskraftig mot kemikalier, fläckar, slitage och skrap.

Miljömässigt då?

Inte lika duktig som våra linoleumgolv. När man producerar Sphera får man väldigt lite spillmaterial, det som blir över hamnar som baksidor på andra golv. Dessutom tillverkas Sphera av 100 % förnybar energi.

Hur tillverkar man Sphera?

Häng med rakt in i fabriken och se hur vi tillverkar våra fina premium vinylgolv. Se när granulater blandas och ta del av en hållbar tillverkning.

Nyhet!

Sphera Elite får rum att glimra

Denna kollektion är det senaste tillskottet i Sphera-familjen. Man kan minst sagt säga att mönster och färger gnistrar och glimrar. Guld, koppar och sten skapar en exklusiv känsla. Kombineras i fördel med Element. Sphera Elite väger mindre än andra Sphera-golv, vilket gör den smidig att hantera.

Sphera Element skapar rofyllda rum

Bara fantasin sätter gränser när det kommer till färgval. Nya kollektionen erbjuder hela 52 färger och två kontraster. Varför inte välja färgskalor i ett utrymme och helt andra färgskalor i andra rum? Alla Sphera-mattor är godkända för våtrum. Element är godkänd för speciella krav i renrum.

Sphera Energetic fyller rum med energi

Ska du designa en butik, ett hotell, en restaurang eller skola? Denna kollektion förmedlar ett uppiggande kreativt rumsintryck. Sphera Element är strösslad av chips, då menar vi inte potatischips, utan chips i form av färggranulater som skapar dynamik och samtidigt mjukar upp upplevelsen.

Sphera Essence är trygg och beprövad

Klassisk, slitstark och förlåtande i sina nedtonade färger och granitliknande mönster. Sphera Essence är mjuk och smidig att lägga. Bli inte förvånad om du känner igen mönster från ett sjukhus nära dig.

Sphera bjuder på hela LRV-skalan

Lugnt och mysigt eller uppiggande och inspirerande? Sphera ger dig ett komplett utbud av färger för att skapa önskad upplevelse, rätt LRV-krav.

Men vad är LRV?

LRV (Light Reflectance Value) är en procentsats som beskriver hur mycket ljus som reflekteras från golvet. Vill du ha färre belysningspunkter i rummet går du åt högre procenttal. Svart har reflektionsvärde 0 %. Vitt har reflektionsvärde 100 %.

Varför ska du lägga Sphera i dina offentliga lokaler?

• Hygieniskt, ingen bakterietillväxt
  • Enkelt att hålla rent
  • Tål slitage och skrap (SMART-top)
  • Brett spektra av design och färg