Enkel checklista för dig som ska börja på nytt jobb: Kolla försäkringarna

Antalet anställda i Sverige ökar enligt statistik från SCB. Restriktionerna mot Corona har lättats vilket har lett till att flera branscher snabbt behöver rekrytera personal. Många får sitt första jobb, andra kanske byter till en annan bransch. Då är det viktigt att kolla vilka försäkringar man har. Ta hjälp av Foras checklista.

Foras checklista till dig som ska börja på nytt jobb:

1. Fråga vilka försäkringar du omfattas av, som tjänstepension och trygghetsförsäkringar, innan du börjar arbeta.

2. Har företaget tecknat försäkringsavtal hos Fora? Då har du bland annat ett bra försäkringsskydd om du skulle bli skadad på väg till eller från arbetet eller under arbetet. Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) heter den försäkring som då gäller och den gäller även om du skulle bli sjuk på grund av ditt arbete. TFA gäller oavsett anställningsform och längd på anställningen.

3. Har företaget kollektivavtal? Kollektivavtal reglerar arbetstid, övertidsersättning, uppsägningstid, försäkringar och tjänstepension. Den som är 24 år och privatanställd arbetare på ett företag som har kollektivavtal, får pengar inbetalda till tjänstepensionen Avtalspension SAF-LO.

4. Efterlevandeskydd. Se över dina efterlevandeskydd (återbetalningsskydd och/eller familjeskydd) i ditt nya tjänstepensionsavtal. Båda formerna av efterlevandeskydd minskar storleken på din egen pension men ger din familj ekonomiskt skydd om du dör i förtid.

5) Se till att du får ett anställningsavtal från arbetsgivaren. Jobbar du svart har du inget försäkringsskydd alls.

Mer information för anställda om försäkringar finns på Du är försäkrad - fora.se
Mer information för arbetsgivare om försäkringar finns på Tjänstepension & försäkringar - företag med kollektivavtal - fora.se och på Avtalat

Information om arbetsmiljöregler finns hos Arbetsmiljöverket

Källa: SCB, Arbetskraftsundersökningarna (AKU), juli 2021