Här är en checklista som gör det enklare att läsa ditt pensionsbesked från Fora.

Har du fått pensionsbesked från Fora?
Här är en checklista som gör det enklare att läsa ditt pensionsbesked.

1. Lön och premie
På sidan “Årsavstämning” visas vilka löneuppgifter som din arbetsgivare rapporterat in till Fora för förra året. Utifrån den lönen räknar Fora ut premien (hur mycket pengar) som ska betalas in till din Avtalspension SAF-LO. Genom att titta på dina lönebesked från arbetsgivaren ser du om den inrapporterade lönen stämmer. Om lönen som rapporterats in till Fora inte stämmer ska du prata med din arbetsgivare. Har du inte fått någon premie inbetald alls, eller om företaget du jobbat på gått i konkurs, kan du få pengar inbetalda till tjänstepensionen enligt garantireglerna i försäkringsvillkoren (förutsatt att företaget har kollektivavtal).

2. Se över pengarnas placering
Du kan själv välja sparform och pensionsförvaltare för din Avtalspension SAF-LO. Om du inte gör något eget val placeras dina pengar i en traditionell försäkring hos AMF. Återbetalnings­skydd och familje­skydd ingår då inte. Du kan ansöka om det senare, oavsett vilken pensionsförvaltare du har. Vill du ändra sparform och pensionsförvaltare, gör du det på Mina sidor på fora.se.

3. Efterlevandeskydd
Se över efterlevandeskydd (återbetalningsskydd och/eller familjeskydd). Båda formerna av efterlevandeskydd minskar storleken på din egen tjänstepensionen men ger den närmaste familjen ekonomiskt skydd vid dödsfall. Ändrar ditt val av efterlevandeskydd gör du på Mina sidor på fora.se

4. Se hela pensionen
Pensionsbeskedet från Fora visar bara din Avtalspension SAF-LO. Du kan ha andra tjänstepensioner genom tidigare anställningar och du har även den allmänna pensionen från Pensionsmyndigheten.

minpension.se finns alla dina pensioner samlade och du kan även lägga in eget sparande. På så vis får du en samlad bild av hur stor din framtida pension kan bli.

Läs gärna mer här https://www.fora.se/pensionsbesked