Fortsätt prata om den viktigaste löneförmånen – tjänstepensionen

En majoritet av alla yrkesarbetande svenskar, 58 procent, håller tjänstepension som den viktigaste löneförmånen. Det visar en ny Sifoundersökning som gjorts inför Tjänstepensionens dag den 27 september.

– Tjänstepensionen blir allt viktigare för den framtida pensionen. Det är glädjande att så många anställda värdesätter förmånen att få pengar till sin pension via jobbet, säger Monica Zettervall, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten.

Nästan sex av tio yrkesarbetande svenskar, 58 procent, anser att tjänstepensionen är den viktigaste löneförmånen. På andra plats kommer friskvårdsbidrag, som 17 procent svarar är viktigast. Därefter kommer träning på arbetstid som 8 procent tycker är den mest värdefulla förmånen.

– Trots att tjänstepensionen är så viktig för den totala pensionen är det många anställda som inte vet om de har tjänstepension eller hur mycket lägre pension som riskeras för de som saknar. Dessutom är det många arbetsgivare som faktiskt inte berättar om den fina löneförmån företaget erbjuder sina anställda, säger Monica Zettervall.

Inspirera arbetsgivare prata tjänstepension
Tjänstepensionens dag infaller den 27 september varje år. Syftet är att uppmärksamma vikten av att ha en tjänstepension och att inspirera arbetsgivare att informera om tjänstepensionens betydelse för den framtida inkomsten som pensionär. Tjänstepensionens dag är ett samarbete mellan försäkringsbolag, valcentraler, myndigheter, företag och fackföreningar.

Avtalspension SAF-LO en av de största pensionsplanerna
Foras uppdrag är att administrerar inbetalningarna för Avtalspension SAF–LO och under 2019 var det knappt 1,5 miljoner personer som fick tjänstepension överförd till sin pensionsförvaltare via Fora. Totalt är det cirka 3 miljoner personer som har Avtalspension SAF–LO men som ännu inte har börjat ta ut sin tjänstepension. Inklusive de som har pågående utbetalningar så är det cirka 4 miljoner personer som har Avtalspension SAF–LO. Det gör Avtalspension SAF–LO till en av de största pensionsplanerna. Läs mer om det sex största pensionsplanerna på tjänstepensionensdag.se

– Så fortsätt prata om tjänstepension även efter den 27 september. Och logga in på minpension.se för att få en helhetsbild av er egen pension, säger Foras pressansvarige Annelie Sjöström.

En person med tjänstepension och en genomsnittlig lön på 35.300 kronor får över 20.000 kronor avsatt i tjänstepension varje år. Det kan jämföras med friskvårdsbidraget som kan vara värt upp till 5.000 kronor per år. Läs mer i pressmeddelandet från Tjänstepensionens dag "Tjänstepensionen överlägsen andra löneförmåner"

Deltagare i Tjänstepensionens dag 2020: AFA Försäkring, Alecta, AMF, Collectum, Folksam, Folksam-LO Pension, Fora, KPA, Länsförsäkringar, minPension, OFR Offentliganställdas Förhandlingsråd, PTK, Skandia, SPV, Pensionsmyndigheten, PRI, och Pensionsvalet.