Svenska OnlinePizza-gruppen förvärvas av världsaktören Delivery Hero

OnlinePizza Norden AB, som i Sverige består av OnlinePizza.se och Mat24.se, förvärvades för ett par dagar sedan av tyska Delivery Hero Group till ett niosiffrigt belopp. Båda företagen är redan idag verksamma på flera olika marknader och delar målsättningen att bli störst i världen på onlinebeställning och hemkörning av restaurangmat.

– Delivery Hero har sedan starten 2011 visat en enorm styrka i sin expansion. Vi är väldigt glada över att vi nu blir en del av en så stark och dynamisk partner. Speciellt då Delivery Hero vill fortsätta att utveckla det företag som vi har byggt med stark passion och mot alla odds under de senaste åren, säger Erik Mellström Byrenius, VD på OnlinePizza Norden AB.

OnlinePizza Norden AB grundades i Linköping år 2005 av studenterna Per Anders Bjelkstål, Erik Mellström Byrenius och Dan Castillo. Företaget har på egen hand, utan externt kapital, blivit marknadsledande i Sverige, Polen, Finland och Österrike inom området online food ordering. Bara i Sverige förser tjänsten OnlinePizza.se och nystartade Mat24.se årligen hundratusentals människor med hemlevererad restaurangmat.

– Vi startade från noll med idén att det borde gå att beställa mat från närliggande restauranger med leverans till hemmet eller arbetsplatsen. Metoden att beställa mat från en samlingssajt, med flera anslutna restauranger, kommer att stå för majoriteten av alla levererade takeawaybeställningar i framtiden, säger Erik Mellström Byrenius, VD på OnlinePizza Norden AB.

OnlinePizza-gruppen har idag 3 000 restauranger anknutna till sina tjänster. Framgången ligger i den tekniska lösningen där företaget själva har uppfunnit och utvecklat en egen orderterminal. Terminalen används av de anslutna restaurangerna för att ta emot beställningar från samlingssajterna OnlinePizza.se samt Mat24.se. Orderterminalen används nu även av en rad andra företag runtom i världen.

Delivery Hero grundades 2010 i Berlin av internetentreprenörerna Team Europe.  Inom loppet av 18 månader har företaget byggt upp framgångsrika verksamheter i Tyskland, Storbritannien, Schweiz, Ryssland, Australien och Mexiko. Företaget har idag 19 000 restauranger anknutna till sin tjänst världen över.

För mer information vänligen kontakta:

Erik Mellström Byrenius, VD OnlinePizza Norden AB

E-post: erik@onlinepizza.se

Eller besök:

www.onlinepizza.se

www.deliveryhero.com

OnlinePizza.se är Sveriges första, och största, rikstäckande internettjänst för beställning och hemleverans av mat och dryck. Tjänsten är idag marknadsledande i Sverige, Finland och Polen och Österrike. De drygt 900 anslutna restaurangerna levererar främst pizza, kebab, falafel och sallader, men också mat som sushi och indisk mat. Tjänsten möjliggör för beställaren att enkelt välja ingredienser samt betalsätt. OnlinePizza.se grundades i Linköping 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Under OnlinePizza Norden AB ligger förutom onlinepizza.se även mat24.se, pizza.nu, pizzaonline.fi, pizzaportal.pl, mjam.at och willessen.at. Utöver grundarna finns bland annat även Netix AB, Wingefors Invest och Nordic Tide med som ägare.