foodora utökar sitt samarbete med GoCiklo och inför ytterligare 40 miljövänliga mopeder i Stockholm och Göteborg

foodora, den ledande handelsplattformen, meddelar idag att de utökar sitt framgångsrika samarbete med GoCiklo genom att lägga till ytterligare 40 mopeder med batteribytesteknik till sin flotta i Stockholm och Göteborg.

Initiativet är ett steg framåt i foodoras strävan att erbjuda snabba leveranser samtidigt som de minskar sitt miljöavtryck. Med detta tillskott kommer foodora att ha över 100 GoCiklo-fordon i drift, vilket innebär en betydande förstärkning av deras kapacitet för hållbara leveranser.

- Vi är glada över att kunna utöka vårt samarbete med GoCiklo.. Med över 100 miljövänliga fordon i drift kan vi nu ännu mer bidra till en grönare framtid. Varje GoCiklo-moped minskar koldioxidpåverkan med upp till två ton per år, vilket understryker vårt engagemang för miljövänliga lösningar och hållbarhet, säger Daniel Gustafsson Raba, operativ chef foodora

Den nya flottan av mopeder med batteribytesteknik innebär att foodoras personal kan byta ut tomma batterier på 10 sekunder, vilket minskar driftsstopp och ökar effektiviteten. Detta är särskilt viktigt i tätbefolkade områden som Stockholm och Göteborg, där snabba och pålitliga leveranser är avgörande för både kunder och restauranger.

- foodoras hållbarhetsambition gör tydlig skillnad i Stockholm och Göteborg, mindre utsläpp och störande motorljud bland tät och hög bebyggelse. Med GoCiklos infrastruktur för snabba batteribyten runt om i städerna så kan flera företag följa foodoras goda exempel, säger Mattias Tingvall, vid GoCiklo

Genom att investera i hållbar teknik och utöka sitt samarbete med GoCiklo fortsätter foodora att vara en ledande aktör inom den snabbt växande leveransmarknaden, med fokus på både kundnöjdhet och miljöansvar.

foodora är Sveriges ledande q-handelsplattform för last mile delivery. Bolaget grundades 2015 och finns idag runt om i Europa. I Sverige finns foodora på över 350 platser och når över 90 procent av svenskarna med snabb hemleverans.

foodora Sverige består av 6000 anställda, varav 5000 är anställda bud. Snittlönen för cykel och mopedbud är 170 SEK i timmen, de har även kollektivavtal sedan 2021.

För mer information: www.foodora.se