foodora slopar momsen på mensskydd

foodora slopar momsen på mensskydd

Andelen kvinnor som använder foodora ökar kraftigt och en av de mest efterfrågade produkterna är mensskydd i foodoras dagligvarubutiker. Q-handelsbolaget tar därför bort moms på alla mensskydd för att skapa bättre förutsättningar för den kvinnliga delen av befolkningen att snabbt få tillgång till en nödvändig produkt. Detta görs genom att alla foodora markets nu sänker priset motsvarande momsen på mensskydd. Därmed blir bindor och tamponger billigare att köpa.

Att använda mensskydd är en fråga om hygien och att kunna vara en aktiv medborgare och fungera i sin vardag, i skolan, på arbetet eller socialt, oavsett ålder. foodoras kvinnliga kundgrupp har vuxit markant den senaste tiden och just mensskydd är varor som toppar försäljningslistorna. Att sänka priset innebär därför inte en ekonomisk vinning för bolaget utan är en socioekonomisk fråga.

– Jag tycker inte att det är mer än rätt. 50 procent av jordens befolkning behöver köpa skydd och det är inget som man väljer själv, därför väljer vi att sänka priset motsvarande momsen. Det är onekligen fel att människor drabbas ekonomiskt på grund av vilket kön de har, säger Hans Skruvfors och fortsätter;

– Vi har på mycket kort tid öppnat helt nya livsmedelsbutiker i sitt slag, och de kommer bli många fler runt om i landet. Jag tror och hoppas att genom sänka priset kan vi göra en skillnad för flickor och kvinnor. Våra butiker innebär att våra kunder kan snabbt få hygienartiklar hemlevererade runt 15 minuter till ett lägre pris, avslutar Hans Skruvfors, koncernchef foodora.

Om foodora market
Är en helt ny sorts butik i Sverige. En hybrid mellan fysisk och digital butik. Butikerna är alla strategiskt placerade i stadskärnornas mitt men är stängda för fysiska besök. Kunden handlar dagligvaror via foodoras handelsplattform och får sedan hemleverans kort därefter samma dag. Idag är leveranstiden endast runt 15 minuter. Butikerna finns i städerna: Stockholm, Göteborg, Uppsala, Malmö, Linköping och Norrköping. Fler väntas öppna inom kort.

foodora är idag Sveriges populäraste Q-handelsplattform för hemleverans. Bolaget finns i Norden och är en del av det globala företaget Delivery Hero med säte i Berlin. foodora har över 6000 anslutna butiker och restauranger och finns på över 200 platser runt om i Sverige, varav över 50 platser sker hemleverans genom foodoras anställda bud.