foodora siktar på att anställa hundratals 16-åringar som kör EPA-traktorer

foodora siktar på att anställa hundratals 16-åringar som kör EPA-traktorer

Q-handelsbolaget har som avsikt att börja anställa 16-åringar som använder EPA-traktorer för att leverera mat och varor. Denna satsning är ett led i företagets ambition att erbjuda ungdomar en bra start i arbetslivet och möjligheten att tjäna egna pengar. För att foodoras satsning ska bli verklighet krävs dock en översyn av en föråldrad lag.

Ungdomar i arbetslivet
Genom att sysselsätta ungdomar bidrar foodora inte bara till att minska ungdomsarbetslösheten, utan ger även de unga en värdefull erfarenhet och ett första steg in i arbetslivet. Initiativet har redan fått positiv respons från Transportstyrelsen samt fackförbundet.

Lagliga utmaningar
Det enda som för närvarande hindrar genomförandet av denna plan är en gammal lagtolkning som kräver att EPA-traktorer måste ha ett släp för att utföra leveranser. Denna lag härstammar från tiden innan andra världskriget, då det var brist på dragfordon i Sverige.

Dialog med myndigheter
foodora undersöker nu möjligheterna att föra en dialog med olika myndigheter för att få klarhet i lagen och hitta en lösning som gör det möjligt att använda EPA-traktorer utan släp för leveranser. Genom att modernisera tolkningen av lagen hoppas foodora kunna skapa fler jobbmöjligheter för ungdomar som vill kombinera körglädje med ett arbete för leveranser.

- Vi ser fram emot att kunna erbjuda ännu fler människor, och speciellt yngre, möjligheten att arbeta hos oss. Att köra EPA-traktorer är populärt bland ungdomar, och vi vill ge dem en chans att göra något produktivt och tjäna pengar samtidigt, säger Hans Skruvfors, vd foodora

- foodora är engagerade i att skapa fler arbetstillfällen och att vara en drivkraft för positiv förändring i samhället. Jag hoppas att genom fortsatt dialog med relevanta myndigheter kunna skapa de förutsättningar som krävs för att anställa 16-åringar som EPA-förare, säger Daniel Gustavsson Raba, operativ chef foodora

Snittlönen för EPA-förare beräknas bli 170 SEK i timmen. foodora växer kraftigt och svenskarnas behov av hemleveranser ökar stadigt i hela landet, genom att anställa ungdomar kan bolagets flotta växa ytterligare för att mätta efterfrågan.

foodora är Sveriges ledande q-handelsplattform för last mile delivery. Bolaget grundades 2015 och finns idag runt om i Europa. I Sverige finns foodora på över 350 platser och når över 90 procent av svenskarna med snabb hemleverans.

foodora Sverige består av 6000 anställda, varav 5000 är anställda bud. Snittlönen för cykel och mopedbud är 170 SEK i timmen, de har även kollektivavtal sedan 2021.

För mer information: www.foodora.se