Loizos Papadopoulos ny VD på Fontana Food AB

Loizos Papadopoulos har utsetts till ny VD på familjeföretaget Fontana Food. Han kommer närmast från rollen som inköpschef och vice VD och har sedan 1995, genom olika ansvarsområden, varit med och utvecklat företaget tillsammans med sin far Frixos Papadopoulos till det framgångsrika företag det är idag.

Frixos Papadopoulos kom till Sverige 1975 med två tomma händer och har byggt upp Fontana Food från grunden. Idag har företaget vuxit till ett framgångsrikt företag med fokus på genuin och hälsosam medelhavsmat. Frixos kommer att fortsätta inom företaget som styrelseordförande och det är med stort förtroende han nu lämnar över VD-ansvaret till sin son.

– Jag är övertygad om att Loizos erfarenheter och kunskaper är av stort värde nu när Fontana växer. Han har en stark vision och kommer att kunna stärka företaget på ett bra sätt. Han tänker nytt vad gäller konsumenter, mat och medarbetare vilket kommer att bidra till att stärka Fontana ytterligare. Jag ser fram emot min roll som styrelseordförande där jag kommer att fokusera på att hitta nya produkter och stärka relationerna med våra grekiska samarbetspartners, säger Frixos Papadopoulos.

– Fontana är idag ett ledande företag inom grekisk- och medelhavsinspirerad mat och har en stark företagskultur. Vi har känsla och passion för genuin hälsosam mat. Tillsammans med våra motiverade medarbetare kommer jag att fortsätta driva utvecklingen och jag ser goda utvecklingsmöjligheter, både vad gäller nya mattrender och nya produkter, säger Loizos Papadopoulos.

Modern svensk husmanskost
Berättelsen om Fontana började 1978 när Frixos Papadopoulos introducerade en rad grekiska delikatesser för svenskarna. Halloumiosten, som han presenterade på svenska marknaden på 1980-talet, blev efter 15 år en rejäl succé och är numera en av svenskarnas mest älskade ostar. Idag ses den grekiska maten som modern svensk husmanskost. Fontana står för kvalitet, tradition och service och företagets grekiska delikatesser finns i de flesta svenska livsmedelsbutiker. Fontana omsätter ca 320 miljoner kronor och har 40 medarbetare vid huvudkontoret i Tyresö, Stockholm. För mer information om Fontana, vänligen se www.fontana.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Frixos Papadopoulos, grundare och styrelseordförande, tel 08-448 71 00, 0733-41 49 50
Loizos Papadopoulos, VD för Fontana Food, tel 08-448 71 00, 0733-41 49 60
Max Collin, informationschef Fontana Food, tel 08-448 71 07, max@fontanafood.se