"Nuckan" av Malin Lindroth får urpremiär på Folkteatern den 24 november. Repetitionsfoto: Mats Bäcker

Urpremiär för Malin Lindroths ”Nuckan” på Folkteatern

Den moderna nuckan, vem är hon? Den 24 november är det urpremiär på Folkteatern för Malin Lindroths dramatisering av sin omtalade och uppskattade bok Nuckan. Möt skådespelarna Lena B Nilsson och Nina Haber i ett kaxigt befrielseprojekt utan lyckligt slut, ackompanjerat av en barbershopkör med bara kvinnor. För regin står Nina Haber.

Göteborgsförfattaren och dramatikern Malin Lindroth som bland mycket annat skrivit böckerna Nuckan och Nuckans hjärtespalt, har nu även dramatiserat sin succéessä Nuckan från 2018. Pjäsen brottas med tvåsamhetsnormen och bilden av lycka som vi alla vill leva upp till.

- Nuckan handlar mycket om att falla utanför en norm. Jag tror att alla kan identifiera sig med känslan av att inte passa in, av att stå utanför ett sammanhang och de olika strategier man tar till för att hantera den känslan. Men den är också ett befrielseprojekt för nuckan, samtidigt som den handlar om den ofrivilliga ensamheten, säger Nina Haber, regissör och skådespelare.

Med sig själv och Lena B Nilsson på scenen, tillsammans med en barbershopkör bestående av enbart kvinnor, gestaltar Nina Haber på ett både dråpligt och hjärtskärande sätt nuckans liv och erfarenheter blandat med historiska perspektiv på den ensamlevande, barnlösa kvinnan.

För mer information och för att boka intervjuer, kontakta Karolina Lindblad, pressansvarig på Folkteatern: karolina.lindblad@folkteatern.se eller 0735-24 97 20.

Nuckan
    av Malin Lindroth

Regissör: Nina Haber
    Scenograf- och kostymdesigner: Zofi Lagerman
    Ljusdesigner: Carina Backman
    Barbershoparrangör: Joel Igor Hammad Magnusson
    Maskdesigner: Suz Åberg

Medverkande: Nina Haber och Lena B Nilsson
    Kör: Gothia Show Chorus

Urpremiär 24 november kl 19 på Folkteatern, Stora Scenen
    Spelas till och med 3 januari 2024.
    Föreställningslängd: ca 1 timme och 15 minuter